Software

De speelhuisjes

De Speelhuisje van Triangel  zijn niet meer te koop.  De software kan je wel gratis downloaden.  Er wordt echter geen ondersteuning meer voor gegeven.  Alle software draait normaal gezien onder Windows 7 en lagere versies.  Ik heb de software niet getest onder Windows 10.

Je leest HIER een overzicht van alle software in PDF-formaat. (even naar beneden scrollen, want de eerste pagina is blanco)

Klik HIER om de software te downloaden.

Triangeltjes

Triangeltjes zijn kleine educatieve programma’s geschreven in Flash.  Ik raad als browser Chrome aan, omdat hierin standaard een flashplayer aanwezig is.  Flash wordt steeds minder ondersteund. Het is dus mogelijk dat de flash-programma’s in de toekomst niet meer werken.

Je vindt hieronder een korte omschrijving van elk Triangeltje.  Hierbij worden volgende pictogrammen gehanteerd:

Dit Triangeltje oefent een wiskundige vaardigheid

Dit Triangeltje oefent een een taalkundige vaardigheid

Dit Triangeltje exploreert de wereld rondom ons

Hier zie je voor welke leeftijd het spel bedoeld is

Klik hier om het Triangeltje te starten

 

1. SYNOGRAMMEN

Synogrammen is een samentrekking van anagrammen en synoniemen.  Een anagram is een woord waarvan de letters door elkaar worden gehaspeld.  Als hulp krijg je een synoniem van dit woord.  Probeer zoveel mogelijk synogrammen op te lossen binnen een bepaalde tijd.

 10 tot 99 jaar
2. CIJFERWOORDEN

Vervang elke letter uit een woord door zijn plaats in het alfabet.  Zo ontstaat het spel Cijferwoorden.  Een a krijgt zo het getal 1, een z wordt 26.—> 23 16 16 19 2 5 5 13 4 = voorbeeld

 8 tot 99 jaar
3. SPIEGELWOORDEN

Spiegelwoorden stelt de woorden voor in spiegelbeeld.  Een spiegeltje bij de hand helpt, maar is niet zo eerlijk.  Oefening baart kunst.

 6 tot 99 jaar
4. VERSTOPPERTJE

Tussen willekeurige letters zijn de letters verstopt van een woord.  Een leuke leesoefening voor beginnende lezers.—> jdkzovnsvoorbeeldqwxplzmzo

 6 tot 12 jaar
5. VOORLOPER

Van elke letter uit een woord wordt de letter getoond die ervoor staat in het alfabet. Voor de a komt z.—> unnqaddkc = voorbeeld

 6 tot 12 jaar
6. BELGISCHE STEDEN

Vlieg met een helikopter naar de opgegeven steden.  Dit spel dat in de jaren ’80 razend populair was op de Commondore 64 en MSX-computer, kan je nu in Flash spelen en je leert er nog iets bij ook.

 9 tot 99 jaar
7. EUROPESE LANDEN

De Europese Unie bestaat momenteel uit 25 landen.  Via dit spel leer je ze allemaal kennen op de kaart van Europa.

 10 tot 99 jaar
8. HET MAGISCH VIERKANT

Rangschik de getallen van 1 t.e.m. 9 zo, dat je in elke rij van drie getallen,zowel horizontaal, vertikaal, als schuin, de som 15 krijgt.  Het lijkt eenvoudig, maar de oplossing vinden de meesten niet zo snel.

 10 tot 99 jaar
9. WOORDKRAKER

Woordkraker is een variatie op het bekende spel Mastermind. Bij Woordkraker zoek je echter de juiste letters van een bestaand woord i.p.v. kleurencombinaties. De gebruiker kan kiezen tussen woorden van 3 tot en met 10 letters. Vind je na 13 beurten het woord niet, dan geeft de computer het juiste woord. De woordenlijsten zijn ook op te roepen, zodat de gebruiker voortdurend bezig is met de spelling van de woorden. Kraak jij de woordcode?

 10 tot 99 jaar
10. EUROPESE HOOFDSTEDEN

Vlieg met een helikopter naar alle hoofdsteden van Europa.  Aardrijkskunde als spel.  Pas nu ontdek je, dat vooral de nieuwe Baltische staten onbekend gebied zijn voor ons. Het eerste half uur groeien je punten, daarna zie je ze terug dalen.

 10 tot 99 jaar
11. DIGITEE

Je kan hier nog moeilijk van een Triangel’tje‘ spreken: de volledige spelling van het basisonderwijs verzameld in 3500 digitaal ingesproken woorden en 350 woordreeksen. Nu kan iedereen een auditief dictee maken, aangepast volgens leeftijd en spellingsmoeilijkheid. De digimeter houdt perfect de score bij.

 6 tot 12 jaar
12. VISUEEL DICTEE

De opvolger van DIGITEE is Visdic. Waar DIGITEE de woorden auditief aanbrengt, doet Visdic het visueel en auditief. Nieuw is ook het clusterbord, waarmee de leerlingen clusters van letters kunnen aantikken. Door gebruik te maken van verschillende kleuren, wordt het woordbeeld nog beter ingeprent.

 6 tot 12 jaar
13. CANTIAMUS

NIEUWEen leuke variatie op het geluidsspel SIMON.  Hier nemen 4 paters de gezangen voor hun rekening.  Probeer hun gezangen te onthouden.  Hoe langer je speelt, hoe moeilijker het wordt.

 6 tot 66 jaar
14. DIGIreken

Deze opvolger van Digitee oefent het hoofdrekenen in van het 1ste en 2de leerjaar in Vlaanderen of groep 3 en 4 in Nederland. De leerstof wordt opgesplitst in 49 gedifferentieerde niveaus. De vier hoofdbewerkingen worden auditief ingeoefend. Digitee is gebaseerd op Het Digitale Rekenboek.

 6 tot 9 jaar

Digitee

Digitee werd ook geschreven in flash.

http://www.arkorum.be/ark/patrick/digitee/auddic.jpg

De volledige spelling van het basisonderwijs, verzameld in 3607 digitaal ingesproken woorden en 350 woordreeksen. Nu kan iedereen een auditief dictee maken, aangepast volgens leeftijd en spellingsmoeilijkheid. De digimeter houdt perfect de score bij.

http://www.arkorum.be/ark/patrick/digitee/visdic.jpg

Waar bovenstaand programma de woorden auditief aanbrengt, doet Visdic het visueel en auditief. Nieuw is ook het clusterbord, waarmee de leerlingen clusters van letters aantikken om het woord te vormen. Door gebruik te maken van verschillende kleuren, wordt het woordbeeld nog beter ingeprent.

HTML5

HTML5-programma’s draaien in elke moderne browser zowel op een PC als een tablet.

TAGO

Speel met de dagen van de week.  Weet jij welke dag het vandaag is, morgen, overmorgen, gisteren of eergisteren?

MULTIPLA

Zie jij snel de hoeveelheid die geflitst wordt als een tafel van vermenigvuldiging?

Memosoni

Vind de twee gelijke geluiden.

Euro

Betaal met zo weinig mogelijk briefjes of muntstukken.