Vul je mailadres in:

Met dank aan FeedBurner

Afbeeldingsresultaat voor keysabyl

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator.  Ik ben verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

 

Wie is online

Er zijn momenteel 0 gebruikers en 0 gasten online.

Gebruikerslogin

Start | Blogs | blog van Patrick

LOGO voor schildpadden

Lang geleden, toen computer nog puur hobby was, programmeerde ik educatieve programma's voor gebruik in mijn klas.  De meeste spelletjes werden geprogrammeerd in Visual Basic, op het einde stapte ik over naar Flash.  Programmeren vroeg echter zoveel tijd dat er geen tijd meer over bleef voor iets anders.  Toen de computer mijn werk werd, had ik 's avonds ook geen zin meer om nog zwaar geestelijk werk te doen en ben ik gestopt met programmeren.  Wie weet, neem ik deze draad weer op, want het is de leukste activiteit geweest die ik met de computer deed.  Je had een idee en kon dit vanaf nul uitwerken tot een volwaardig programma.  Toen de leerlingen er ook nog mee werden geholpen, was de arbeidsvreugde heel groot.

Mijn oudste leerlingen (12 jaar) krijgen wel nog elk jaar een programmeercursus in LOGO.  Ik vind dit zo verrijkend voor het leren leren. Ze leren probleemoplossend denken, volharden, overleggen, experimenteren, meetkunde en als de oplossing gevonden wordt, kan hun geluk niet op.

LOGO werd ontwikkeld door Simon Papert en is heel geschikt om te werken met kinderen.  Hoewel het gemakkelijk is aan te leren, is het  een volwaardige programmeertaal die technieken gebruikt die in alle object georiënteerde programma's terug te vinden zijn.  Ik kreeg onlangs via Faceboek een berichtje van een oudleerling die nu doctoreert in de informatica en schreef dat alles in mijn lessen met LOGO was begonnen. 

Als lesmateriaal gebruik ik een cursus die ik vertaald heb uit het Engels en die de regels volgt van de geprogrammeerde instructie.  Dit betekent dat de leerlingen de cursus doorlopen op eigen tempo.  De lessen beginnen heel gemakkelijk en worden steeds moeilijker.  Het programmeren gebeurt via een JAVA-applet.  Je hoeft dus niets te installeren. 

Het is een ideale manier om het schooljaar zinvol af te sluiten.  De proeven zijn achter de rug en hoewel er echt geleerd wordt, ervaren de leerlingen het als ontspanning, omdat het iets anders is, wat ze gewoon zijn.