Vul je mailadres in:

Met dank aan FeedBurner

Afbeeldingsresultaat voor keysabyl

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator.  Ik ben verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

 

Wie is online

Er zijn momenteel 0 gebruikers en 1 gast online.

Gebruikerslogin

Start

icdeetje

warning: Creating default object from empty value in /home/cokmisrg/domains/triangel.be/public_html/site4school/modules/taxonomy/taxonomy.pages.inc on line 33.

Een stripsody: de resultaten

Deze morgen heb ik met 5A stripsody's gemaakt.  De leerlingen vonden het keitof.  Ik ben erin geslaagd om binnen twee lesuren alles online te krijgen. Ik volgde hierbij het stappenplan dat ik gisteren online zette.  

De leerlingen deelden hun presentatie met mij.  Daarna kwamen ze vooraan om hun stripsody's in te spreken.  De registratie gebeurde met screencast-o-matic.com.  Ik maakte er mp4-bestanden van die op mijn laptop werden aangemaakt.  Ik had speciaal mijn krachtpantser van thuis meegebracht, zodat het per stripsody maximaal 30 seconden duurde om er een videobestand van weg te schrijven.  Ondertussen kwam de volgende leerling vooraan staan met koptelefoon en micro opnameklaar.

Over de middag heb ik alle bestanden in één keer doorgestuurd naar YouTube en daar een afspeellijst van gemaakt, zodat alle video's samen worden geordend.  

Donderdag doe ik hetzelfde met 5B.  Wat heb ik toch "soms" een zalige job.  

Klik linksboven op afspeellijst om een andere leerling te kiezen.

Een stripsody

Morgen probeer ik voor het eerst een nieuw icdeetje uit met mijn leerlingen.  We maken dan een stripsody.  Ik kwam op het idee toen ik vorige week op mijn fiets luisterde naar Interne Keuken van Radio 1.  Daarin kwam Cathy Berberian aan bod, die een liedje van de Beatles bracht in een operaversie.  Met een geprikkelde nieuwsgierigheid liet ik YouTube op deze zangeres los en kwam zo in contact met haar stripsody.  Van het één kwam het ander...

Ik heb op de schoolwebsite dit stappenplan klaar gezet:

  1. Verklaring van een onomatopee
  2. Zoek/Maak zelf enkele onomatopees en probeer het geluid te herkennen.
  3. Zoek afbeeldingen van onomatopees.
  4. Bekijk de stripsody van Cathy Berberian.
  5. Dit is een voorbeeld zoals wij een stripsody maken, alleen gebruiken wij de computer hiervoor.
  6. Maak een stripsody met 10 afbeeldingen met Google Drive -> presentaties
  7. De helft van je dia’s moet bestaan uit zelf geschreven of getekende woorden.  Voor de andere helft mag je afbeeldingen invoegen.
  8. Leg je stripsody vast met het programma screencast-o-matic.com Omdat dit vlot zou verlopen, gebeurt dit via de laptop van de leerkracht.
  9. De resultaten zullen op de website van school te zien zijn.

Ik zal later een link posten naar de resultaten.

Doe de test: Echt of vals

Ter voorbereiding van een nieuw ICdeeTje, heb ik een kleine quiz gemaakt met Hot Potatoes.  Kan jij ontdekken welke schilderijen er echt zijn en welke ik gemaakt heb met het programma BeFunky?

Start de quiz

Morgen probeer ik de leerlingen om valse schilderijen te laten maken.  Benieuwd of het lukt.  Dit is de smaakmaker.

Ik ben benieuwd naar jouw resultaat.  Wil je het even posten onder reacties? Thx. 

Lesopdracht voor 16 april 2012

Zo, de paasvakantie zit er weer op.  Morgen fietsen we weer richting school.  Vandaag staan de opdrachten klaar voor het zesde en vijfde leerjaar:

6de leerjaar: Maak een presentatie met Prezi

1) Voorbeeld: http://prezi.com/ypobtfkjh0zt/nieuws-van-742012-tot-1442012/
2) Maak gratis een account aan op www.prezi.com
3) Maak een presentatie zoals het voorbeeld
4) Nieuws vind je via news.google.be

5de leerjaar: Maak zelf een rebus

1.    Los eerst deze rebus op. Je merkt dat er verschillende manieren bestaan om woorden te maken.  Vind er drie.
2.    Schrijf een spreekwoord op je blad.  Op www.spreekwoorden.nl vind je allerlei spreekwoorden.  Neem geen te lang spreekwoord.
3.    Werk elk woord van het spreekwoord uit volgens de regels van een rebus.
4.    Zoek voor elk woord een gepaste afbeelding met Google Afbeeldingen.
5.    We werken met het programma Paint.  Dit vind je onder programma's, bureau-accesoires.
6.    Sla je rebus op in de bewaarmap.
7.    Los elkaars spreekwoorden op.

De uitleg van deze les vind je HIER, maar je moet wel een account aanmaken om dit te kunnen zien.

Een persoonlijke (verjaardags)kaart

 Zonet de ICT-agenda ingevuld voor morgen:

 Een persoonlijke (verjaardags)kaart maken

Klik HIER voor het voorbeeld

  1. Maak een account aan op Blabberize.com.
  2. Zoek een afbeelding op het internet of gebruik een foto van jezelf.
  3. Zoek een leuk filmpje op YouTube waarvan je de spraak wilt gebruiken.
  4. Met Zamzar sla je het filmpje op als een mp3-bestand op jouw computer.
  5. Upload een afbeelding die je wilt gebruiken.  Deze afbeeldingen kan op jouw computer staan, maar je kan ook de URL ingeven.
  6. Bepaal de omtrek van de mond door de paarse en groene stippen te verplaatsen. De grote groene stip duidt de richting aan waarin de mond zal bewegen.
  7. Voeg het geluid toe.  Deze kan je rechtstreeks inspreken met een microfoon, maar je kan ook het bestand gebruiken dat je onder 4 hebt opgeslagen.
  8. Bekijk het resultaat en pas zonodig aan.  Je kan altijd de mond opnieuw maken of een andere afbeeldingen kiezen.
  9. Kopieer en plak de link naast jouw klasnummer op dit formulier.
  10. Bewaar de link, zodat je die steeds opnieuw kan gebruiken als iemand jarig is.
  11. Er bestaan nog dergelijke websites.   Goanimate.com is zo’n website.  Je kan HIER een voorbeeld bekijken. Probeer zelf deze website eens uit als je toestemming krijgt van jouw leerkracht.

 

Questet gecombineerd met streetview

Met de komst van Google Streetview, is het plots niet meer nodig om Questet te kunnen oplossen in de realiteit.  Het kan nu ook met Google Streetview.  Ik heb voor maandag een combinatie voorzien van deze twee ICdeeTjes.  Benieuwd of het zal lukken binnen het anderhalf uur dat ik per klas ter beschikking krijg.

Stappenplan  Google Streetview

  1. Surf naar maps.google.be
  2. Tik in het zoekveld jouw adres
  3. Klik links op de foto Streetview
  4. Wat betekent streetview in het Nederlands? http://translate.google.com/
  5. Draai de foto rond en verken jouw buurt.  Ontdek zelf hoe streetview werkt.
  6. Wanneer zouden deze foto’s genomen zijn?  Hoe weet je dat?
  7. Leg met streetview de weg af die je neemt naar school
  8. Kan jij de volledige weg volgen? Waarom wel/niet?
  9. Waarom zijn nummerplaten van auto’s en gezichten niet te herkennen?
  10. Bekijk volgende gebouwen in streetview:

    *Het stadhuis van Brussel

    *Het centraal station van Antwerpen

    *Het belfort van Brugge

    *De Sint-Baafs-kathedraal in Gent

    *De klokkentoren in Lier
  11. Zoek met Google Maps de exacte plaats vanwaar onderstaande foto werd genomen:

12. Zoek met Streetview jouw huis op en maak een vraag over wat te zien is rond jouw huis.

Stappenplan  Questet aanmaken

  1. Zoek de betekenis op van QR-code.
  2. Op deze website zie je een QR-code.  Om de betekenis van deze QR-code te zien, installeer je QuickMark.  Je leest hier een handleiding hoe je dit klaar speelt.
  3. Ken je de oplossing op deze vraag?  Zoek het op met Google streetview.
  4. Zoek een leuke vraag over jouw huis of tuin.  Het antwoord moet wel te zien zijn op Google Streetview..
  5. Maak van jouw vraag een QR-code op deze website.
  6. Klik met je rechtermuisknop op de QR-code en sla deze afbeelding op het bureablad op.Stap 5 en 6 als video
  7. Zoek op Google Maps jouw woning en vraag de GPS-coördinaten op.  Kopieer ze naar het klembord.Stap 7 als video
  8. Log in op Panoramia met de logingegevens die je van jouw leerkracht krijgt.  De ganse klas maakt gebruik van hetzelfde account..  Verwijder dus geen gegevens van anderen.
  9. Upload je QR-code naar Panoramia en zet er de GPS-coördinaten bij die je onder 7 gekopieerd hebt.Stap 8 en 9 als video
  10. Proficiat, jouw Questet is klaar.

 

Questet met QR codes

QR-codes.  Je hebt ze vast en zeker al gezien in kranten, tijdschriften of langs de straat.  Maar wist je dat er voor het onderwijs ook leuke toepassingen mee uit te voeren zijn?  Bekijk best eerst dit filmpje als eerste kennismaking.
QR staat voor Quick Response.  Als je de QR-code leest met een smartphone of computer, dan verschijnt er een geschreven boodschap.  Dit kan een antwoord zijn op een vraag, maar meestal is het een link naar een website.  
De mooiste toepassing die ik vond, was een leerkracht die haar klas vol hangt met QR-codes.  Elke QR-code staat voor een bepaalde uitleg.  In plaats dat de leerkracht steeds opnieuw hetzelfde uitlegt, legt ze dit één keer uit en registreert dit op video.  Als een kind bijvoorbeeld niet meer weet hoe het voltooid deelwoord wordt geschreven, dan gaat het met een laptop naar de QR-code, neemt een picture met de webcam van de QR-code en automatisch wordt op de laptop een video afgespeeld met de uitleg van de leerkracht.  Van individueel onderwijs gesproken.
Een ander mooi voorbeeld was een leerkracht die elk boek van de klasbibliotheek voorziet van een QR-code die verwijst naar een website met info over de schrijver van het boek.  Zo kunnen leerlingen direct via het internet meer info krijgen over hun auteur.
Ik hoop dat ik je een beetje warm heb kunnen maken voor QR-codes.  Wie er meer over wilt weten, vindt hier enkele interessante websites:
Maar zoals uit het filmpje blijkt, zijn QR-codes zelfs te gebruiken met kleuters.  Zoals vaak bepaalt de creativiteit van de leerkracht de toepassingen die mogelijk zijn.  Op de website van Linda Humme ontdek je alvast heel wat concrete mogelijkheden.
Ikzelf heb de voorbije twee dagen een idee uitgewerkt dat ik Questet heb genoemd.  De voorbereiding is klaar, benieuwd hoe de concrete uitwerking zal verlopen met mijn leerlingen.  Wordt vervolgd.

Computeropdracht voor 4de leerjaar 1 februari 2011

4de leerjaar:

 

Vandaag maken we puzzels en maken zelf puzzels. Snap je het verschil?

In de bewaarmap staat de link  puzzel.exe    Daarmee start je het programma op de computer.  (Een bewaarmap is een gedeelde map die ik op het bureaublad zet van alle computers in de computerklas, zodat ik hierin een snelkoppeling kan zetten naar een progje of website)

Je kan dit programma ook thuis gebruiken, maar dat moet je het eerst downloaden en installeren. Vraag hiervoor toestemming aan je ouder(s).  We installeren het programma niet in de computerklas, omdat dit downloaden te lang zou duren.
Je kan het programma downloaden door hier te klikken.

Meer info: 
http://www.kraisoft.com/puzzle-games/jigsaw/
http://icdeetjes.blogspot.com/2007/11/puzzels-auteur-patrick.html

 

Kerstkaarten maken

Juffrouw Dominique wil vandaag kerstkaarten maken met haar derde leerjaar.  Ze heeft van elk kind een foto genomen en die wil ze nu bewerken met www.gocards.nl en doorsturen naar de ouders.

Ik vind het fantastisch dat leerkrachten op die manier ICT willen inschakelen, alleen beseffen ze niet dat de uitvoering moeilijker is dan op het eerste zicht lijkt.  Ik was gelukkig op tijd op de hoogte, zodat ik vandaag kan bijspringen, want anders was haar idee zeker een desillusie geworden, met het gevaar dat ICT niet meer op de plank kwam en dat is toch jammer.

In deze blog beschrijf ik kort hoe ik dit heb uitgewerkt.

1) Alle foto's van de kinderen staan in de bewaarmap.  De bewaarmap is een gedeelde map op de server die via een snelkoppeling op het bureaublad van de kinderen direct toegankelijk is.  In een simpel peer-to-peer netwerk is dit de eenvoudigste manier om een map te delen met alle gebruikers.  Er zijn wel nadelen aan deze manier van werken, maar die wegen niet op tegenover de voordelen.

2) Jonge kinderen zijn niet zo vaardig in het intikken van internetadressen.  Ze vergeten een letter, laten een spatie, allemaal oorzaken dat de website niet gevonden wordt.  Ik los dit als volgt op:

Op de server maak ik een nieuwe snelkoppeling aan.  Dit doe je door met de rechtermuisklik te klikken op een lege plaats van je bureaublad.  Dan verschijnt een menu waarin je klikt op nieuw en vervolgens op snelkoppeling.  Eerst geef je het adres in van de website waar de snelkoppeling naar toe verwijst en vervolgens geef je een naam aan jouw snelkoppeling, in mijn geval: kerstkaart.

Deze snelkoppeling zet ik dan in dezelfde bewaarmap.  De kinderen hoeven nu enkel de bewaarmap te openen op hun computer en op de snelkoppeling kerstkaart te klikken.  Automatisch opent deze website zich in de browser.

3) Voor het mailen maak ik gebruik van gmail (onder Google Apps).  Leerkrachten vinden het vreemd dat je geen offline mailprogramma kan gebruiken, zoals Outlook (express) of Windows Mail.  Ik zou dit kunnen, maar dan moet ik een vaste gebruiker definiëren voor iedereen.  Nu heb ik snel een gebruiker aangemaakt 3A@de-ark.org binnen onze Google Apps.  Met een heel eenvoudig wachtwoord kunnen de leerlingen nu via webmail hun kerstkaart versturen.  Enige voorwaarde is dat de kinderen het mailadres van papa/mama mee hebben, want dat kan ik niet automatiseren.

 

Kennisnet: een schat om te koesteren

In Vlaanderen is er Klascement, onze noorderburen hebben Kennisnet.  Ik vermoed dat er heel wat meer man/vrouw-kracht en financiële middelen gepompt worden in Kennisnet dan in Klascement.  Regelmatig word ik via mail op de hoogte gehouden van nieuwigheden die in en rond Kennisnet gelanceerd worden.   Er zitten diamantjes tussen.  Ik voel me soms alleen in de woestijn als ik sta te roepen om materiaal en ideeën met elkaar te delen.  Het internet laat ons toe om met weinig moeite en gratis liters warm water naar elkaar te versluizen.  En toch... het gebeurt zo weinig.  Ik begrijp dat niet iedereen een edublog wil bijhouden, zover moet je het niet drijven.

Hieronder vind je vier links naar de communities van de verschillende doelgroepen vol thema's en leuke ideeën die gepost werden.  Vooral het ABC vind ik een grabbelton.  Pik, graai en gebruik, maar durf ook eens iets te posten van leuk materiaal dat jij ontwikkeld hebt.  Dit kan in Vlaanderen op Klascement, maar waarom niet starten binnen je eigen scholengroep?