Vul je mailadres in:

Met dank aan FeedBurner

Afbeeldingsresultaat voor keysabyl

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator.  Ik ben verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

 

Wie is online

Er zijn momenteel 0 gebruikers en 0 gasten online.

Gebruikerslogin

Start

eindtermen

warning: Creating default object from empty value in /home/cokmisrg/domains/triangel.be/public_html/site4school/modules/taxonomy/taxonomy.pages.inc on line 33.

Lesopdracht voor 16 april 2012

Zo, de paasvakantie zit er weer op.  Morgen fietsen we weer richting school.  Vandaag staan de opdrachten klaar voor het zesde en vijfde leerjaar:

6de leerjaar: Maak een presentatie met Prezi

1) Voorbeeld: http://prezi.com/ypobtfkjh0zt/nieuws-van-742012-tot-1442012/
2) Maak gratis een account aan op www.prezi.com
3) Maak een presentatie zoals het voorbeeld
4) Nieuws vind je via news.google.be

5de leerjaar: Maak zelf een rebus

1.    Los eerst deze rebus op. Je merkt dat er verschillende manieren bestaan om woorden te maken.  Vind er drie.
2.    Schrijf een spreekwoord op je blad.  Op www.spreekwoorden.nl vind je allerlei spreekwoorden.  Neem geen te lang spreekwoord.
3.    Werk elk woord van het spreekwoord uit volgens de regels van een rebus.
4.    Zoek voor elk woord een gepaste afbeelding met Google Afbeeldingen.
5.    We werken met het programma Paint.  Dit vind je onder programma's, bureau-accesoires.
6.    Sla je rebus op in de bewaarmap.
7.    Los elkaars spreekwoorden op.

De uitleg van deze les vind je HIER, maar je moet wel een account aanmaken om dit te kunnen zien.

Opdrachten bij Gmail

Vandaag gestart met Google Apps in het vierde leerjaar.  Ik heb vooraf de accounts aangemaakt op basis van voornaam.naam    Via een rekenblaadje is dit snel gebeurd via kopiëren en plakken en de bulkupload van Google Apps.  Om te starten, krijgt iedereen hetzelfde wachtwoord. Ik stel vooraf in dat de leerlingen onmiddellijk dit wachtwoord moeten vernieuwen.  Vooraf maken de leerlingen in klas een wachtwoord aan dat bestaat uit een woord van vijf letters en een getal van vijf cijfers.  Ze schrijven dit op in 't geval ze hun wachtwoord vergeten, maar ik leg er de nadruk op dat ze hun wachtwoord aan niemand mogen doorgeven, ook niet aan hun beste vriend(in) want niemand kan garanderen dat dit zo blijft.  De enigen die het wachtwoord mogen krijgen zijn de ouders.

Het moeilijkste deel bij de aanmeldingsprocedure de eerste keer, is de captchacontrole.  De leerlingen moeten dan vreemdvormige letters overtikken en het lezen hiervan geeft soms problemen.  Eenmaal ingelogd met het gemeenschappelijke wachtwoord, moeten ze onmiddellijk dit wachtwoord wijzigen in hun zelf gekozen wachtwoord.  En dan kunnen ze aan de slag.  Onderstaande opdrachten horen bij de eindterm: 8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

OPDRACHTEN BIJ GMAIL

1) Stuur een mailtje naar jezelf.  Op die manier weet je dat jouw mailadres werkt.  Bij Gmail verschijnt als afzender mij  als je jouw eigen mailadres gebruikt.   Vul steeds een passend onderwerp in bij het aanmaken van een mail.  Zo weet de ontvanger zonder de mail te openen waarover de mail zal gaan.  Sommige spamfilters weigeren mails door te laten die geen onderwerp hebben.

Je kan een mail sturen aan jezelf om iets niet te vergeten.

2) Verstuur een mail naar de leerling met het klasnummer dat op jou volgt.  Het hoogste klasnummer, stuurt een mail naar klasnummer één.  Zo ontvangt iedereen een mail en valt er niemand uit de boot.

3) Stuur de mail die je gekregen hebt door naar het klasnummer dat voor je komt.  Klasnummer één stuur de mail door naar het hoogste klasnummer.  Een mail doorsturen betekent dat je de inhoud van de ontvangen mail doorstuurt naar iemand anders.  Eventueel kan je er zelf nog iets bij tikken.

4) Stuur een mailtje naar drie vrienden tegelijkertijd.  Dit doe je door na elk mailadres een komma te zetten.  Zo kan één zender verschillende ontvanges bereiken.

5) Verstuur een mailtje met een bijlage.  Een bijlage kan een tekst, een afbeelding of een ander bestand zijn.  Let er op, als je een bijlage verstuurd, dat je dit vermeldt in de mail. Iets in de aard van: In bijlage vind je een foto van toen ik op reis was in...

6) Met Gmail, kan je ook een afbeelding opnemen in de mail zelf.  Verstuur eens zo'n mail.

7) Je kan ook een URL verstoppen onder een woord.  Je selecteert dan eerst dit woord en verbindt er een link aan.  Verder kan je jouw tekst alle kleuren van de regenboog geven, groter maken voor als je grootouders niet meer zo goed zien, een ander lettertype kiezen, woorden vetjes, schuin of onderlijnen.  Wees voorzichtig met al deze eigenschappen.  Ze maken jouw mail er vaak minder leesbaar door. 

8) Je kan een mail in Gmail ook opslaan.  Hij wordt dan bewaard in de map Concepten.  Achteraf kan je die mail nog altijd versturen, eventueel door eerst de mail nog aan te passen.

9) Wil je iemand uitnodigen voor een verjaardagsfeestje, voeg dan een uitnodiging toe. Ook die optie is ingebakken in Gmail.  Deze uitnodiging wordt automatisch opgenomen in jouw agenda van Google Apps.  Later bekijken we ook de mogelijkheden van de agenda.

10) Wanneer je een mail krijgt van iemand, dan kan je de afzender toevoegen aan jouw contactpersonen.  Op die manier bouw je een adressenboek op.  Je kan binnen jouw contactpersonen ook groepen aanmaken.  Zo kan je een groep aanmaken met alle mailadressen van jouw klas.  Dit vraagt wat werk, maar daarna kan je iedereen van de klas ineens een mail sturen.

11) Krijg je een mail waarin een opdracht staat, dan kan je die toevoegen aan jouw takenlijst.  Zo verlies je die mail niet uit het oog.

12) Belangrijke mails kan je ook voorzien van een ster.  Ook kan je belangrijke en minder belangrijke mails van elkaar scheiden.   Daarvoor heb je de + en - knop naast de knop Markeren als gelezen.

13) Aan jouw mails kan je ook een kaartje hangen of een label.  Zo kan je alle mails van de klas labelen als klas.  Vrienden uit je voetbalploeg krijgen het label voetbal, enz.  Op die manier kan je alle mails bekijken die je gekregen hebt van vrienden uit 't voetbal.

14) Binnen Gmail kan je ook chatten met klasgenoten die behoren tot de Google Apps van school.  Je moet ze hiervoor wel uitnodigen.

15) Google zou Google niet zijn, als je niet vliegensvlug kan zoeken binnen jouw mails.  Dit kan via Berichten doorzoeken bovenaan.  In het invoerveld kan je één of meer woorden intikken.   Met de snelheid van het licht verschijnen alle mails waarin die zoekwoorden voorkomen.

Er zitten nog veel meer mogelijkheden in Gmail, maar om te starten is dit al een hele boterham.  Vraag je bij elke mail af of jij ook zo'n mail zou willen ontvangen.  Is het antwoord neen, verstuur hem dan niet.  Wist je trouwens dat als je op de knop Verzenden klikt,  je nog een tiental seconden de tijd hebt om jouw mail terug in te trekken?  Klik hiervoor op Annuleren of Ongedaan maken.

Wie zoekt, die vindt

De lessen van vandaag stonden in het teken van zoeken of de zesde eindterm ICT 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

De leerlingen kregen vier gevarieerde opdrachten op hun digitaal bord:

1) Wie vraagt, die vindt op Google Maps

2) Googlewhacking

a. Wat is een googlewhack?
b. Zoek twee Nederlandstalige woorden met met zo weinig mogelijk zoekresultaten.  De woorden  moeten in de
Vandale te vinden zijn.

3) Tik voornaam en naam in van jouw ouders op http://wieowie.nl/  Vind je informatie over hen op het internet?

4) Zoek en je zal vinden 

Synoniemen zoeken

Ik vertoef de voorbije 14 dagen in de wereld van het zoeken.  De porstgraduaatopleiding ICT-coördinator die ik verzorg met Johan Desloover is hier niet vreemd aan.  Ik heb deze week een lesje gemaakt rond zoeken naar synoniemen.  http://synoniemen.net kan je hier aardig bij helpen.

De opdracht bestaat erin om voor de aangeduide woorden in dit verhaal, een aangepast synoniem te vinden.  

Deze les valt onder taalbeschouwing.

Wie zoekt, die vindt

Deze namiddag verzorg ik opnieuw een sessie over Zoeken in al zijn aspecten.  Deze morgen probeer ik met mijn leerlingen van het 6de leerjaar (groep 8) de les Wie vraagt, die vindt uit.  Het is een combinatie van het gebruik van de babbelbox en zoeken met Google Maps.  De les vind je op http://docs.google.com/View?id=df75nk6_643f97b5qc3

Deze twee eindtermen komen aan bod:

6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

Een samenvatting van de websites die we gebruiken tijdens deze opleiding tot ICT-coördinator, vind je op http://pgoicthub.yurls.net/ We proberen als lectoren zoveel mogelijk gebruik te maken van interessante toepassingen voor een ICT-cördinator en Yurls is er daar zeker één van.

Ik heb vroeger al meer een chatbox gebruikt om te quizzen.  'k Ben benieuwd of het zal lukken met deze opdracht.

Ik heb chatten van kinderen

Veel collega's zijn wat huiverig ten opzichte van chatten.  In de media komen vaak onheilspellende berichten van jonge meisjes die chatten met oude mannen die zich voordoen als pubers.  Inderdaad, het gebeurt sporadisch, maar dat is geen reden om de leerlingen niet op schoolniveau in contact te brengen met de mogelijkheden van het chatten.  Chatten valt trouwens onder de eindterm: De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren. Aangezien al mijn leerlingen een gmailadres hebben (door gebruik te maken van Google Applications) kunnen we via dit adres ook chatten met elkaar.  Een activiteit die ik jaarlijks eens doe, is de volgende:

Op een woensdagmiddag spreken we af dat wie zin heeft online komt om 14u55.  Vanaf 15u start ik dan met een online quiz.  Ik hou van quizzen.  Het startte met de IQ-quiz decenia geleden en nu pikken we nog graag een populaire quiz mee. We, dat zijn mijn vrouwtje en ikzelf.  Jaarlijks doen we ook één keer live mee met een quiz van een bevriende school.

Ik ontving een mailtje van Michael Van Den Reym of ik eens de website www.quizmaken.be wilde bekijken.  Na gratis een account aan te maken, kan je allerlei quizzen bekijken van anderen en eigen quiizzen ingeven.  Zo hoef je nooit zonder vragen te zitten.  Hoewel, het aanbod voor kinderen is heel mager. Maar de leerlingen kunnen zelf ook een quiz maken, dit lijkt me ook een leuke activiteit.

Een radiojournaal maken met Audacity

Morgen moet ik opnieuw zelf ICT geven in mijn 6de klas.  Meester Michiel heeft dat trouwens schitterend gedaan.  Ik ben heel blij dat ik Thinkquest via hem nu beter heb leren kennen.  De opdracht voor morgen hoort er als volgt uit:

Vandaag stellen jullie met Audacity een radionieuws samen.  Je kan hier een voorbeeld beluisteren dat we vroeger gemaakt hebben. 

Het programma Audacity staat op de computers in de klas.  Als je Audacity thuis wilt installeren, vind je hier twee video over:

Het radionieuws moet er als volgt uitzien, sorry, uithoren:

  • 1) Begintune Kopieer dit in Audacity: http://www.arkorum.be/ark/ICT/nieuwscast/begintune.mp3 
  • 2) Aankondiging
  • 3) Tussentune Kopieer dit in Audacity: http://www.arkorum.be/ark/ICT/nieuwscast/tussentune.mp3 
  • 4) De hoofdpunten
  • 5) Tussentune Kopieer dit in Audacity: http://www.arkorum.be/ark/ICT/nieuwscast/tussentune.mp3 
  • 6) Drie binnenlandse berichten
  • 7) Tussentune Kopieer dit in Audacity: http://www.arkorum.be/ark/ICT/nieuwscast/tussentune.mp3 
  • 8) Twee buitenlandse berichten
  • 9) Tussentune
  • 10) Eén sportbericht
  • 11) Eindtune Kopieer dit in Audacity: http://www.arkorum.be/ark/ICT/nieuwscast/eindtune.mp3

 

Voor deze eerste keer schrijven we klassikaal de nieuwsberichten en kiezen dan de beste uit.  De montage gebeurt daarna in groepjes van twee.  Ik weet niet of het mogelijk is om de nieuwsberichten te posten bij Thinkquest, dat bekijken we later dan wel.

 

We maken een rebus

 

Vandaag staat een leuke toepassing van ICT op het programma: een rebus.  Dit is het stappenplan dat mijn leerlingen krijgen:

1.       Los eerst deze rebus op. Je merkt dat er verschillende manieren bestaan om woorden te maken.  Vind er drie.

2.       Schrijf een spreekwoord op je blad.  Op www.spreekwoorden.nl vind je allerlei spreekwoorden.  Neem geen te lang spreekwoord.

3.       Werk elk woord van het spreekwoord uit volgens de regels van een rebus.

4.       Zoek voor elk woord een gepaste afbeelding met Google Afbeeldingen.

5.       We werken met het programma Paint.  Dit vind je onder programma's, bureau-accesoires.

6.       Sla je rebus op in de bewaarmap.

7.       Los elkaars spreekwoorden op.

7

 Ik heb deze toepassing vroeger reeds gegeven en het is altijd een topper voor de leerlingen.

 

Welke soorten educatieve programma’s bestaan er?

·         Drill & practice-programma’s of inoefenprogramma’s behoren tot de groep die we het vaakst aantreffen op de lagere school.  Ze hebben als hoofddoel  een leerstofonderdeel in te oefenen.  Dat kunnen de tafels zijn, maar ook de juiste schrijfwijze van woorden.  Wie kent er niet het programma waarbij je met een helikopter over de hoofdsteden van de Europese landen vliegt.  Herhaling is de moeder van het onderwijs.   Deze programma’s dragen daar hun steentje toe bij op een leuke manier.

Inoefenprogramma's worden aangeboden als freeware of commercieel. Freeware betekent dat je niet hoeft te betalen om de software te gebruiken.  Commerciële software is wel betalend.

Deze programma's vallen onder de ICT-eindterm De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

·         De computer heeft zijn klassiekers die je reeds lang terug vindt op elk type computer.  Deze gebruiksprogramma’s kunnen ook een grote educatieve waarde hebben: tekenprogramma’s, tekstverwerkers, database.  De computer wordt hier als werktuig gebruikt.
Het is voor kinderen een hele ervaring om met de muis perfecte rechthoeken, cirkels en driehoeken te tekenen.   Met enkele muisklikken worden deze vlakken prachtig ingekleurd en mooi binnen de lijntjes.
Ik beweer hier niet dat we geen spellingsonderwijs meer moeten geven, maar ik vind de overdreven belangstelling voor de spelling door sommige collega’s een beetje overdreven.  Ik heb nooit wakker gelegen van de nieuwe spelling.  Mijn tekstverwerker toont mij onmiddellijk dat insekt volgens de nieuwe spelling een insect is geworden.  Zelfs verkeerde vervoegingen worden opgespoord. 

Deze programma's vallen meestal onder de eindterm De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

·         Simulatieprogramma’s bootsen de werkelijkheid na.  Vaak kunnen ze vlugger en eenvoudiger een situatie uitbeelden.  Hoe werkt een motor, een sluis, de kringloop van het water?  Vaak worden er ook simulaties gebruikt in de inoefenprogramma’s. Via Youtube of BeeldbankTV kan je nu ook heel wat zaken aanschouwelijk voorstellen in de klas. Een video is nu wel niet echt een simulatie, maar het bootst ook de werkelijkheid na.

·         Informatiebronnen bieden informatie aan.  Tegenwoordig kan een hele encyclopedie worden geraadpleegd via de computer.  Niet voor niets wordt de Winkelprins niet meer verkocht als boek.  Wikipedia is een vrij toegankelijke encyclopedie die samengesteld wordt door duizenden vrijwilligers. 

Deze programma's vallen onder de eindterm De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

·         Communicatieprogramma’s laten mensen met elkaar communiceren via de computer.  Mail- en chatprogramma's vallen onder deze categorie, maar ook forums. Ik weet niet of im-is-in-nen in de Vandale is opgenomen, maar het is in elk geval heel populair onder jongeren.  Zorg er wel voor dat jongeren in een beveiligde omgeving met elkaar chatten.

Deze programma's vallen onder de eindterm De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

·         Edutainment-programma’s combineren ontspanning en leren.  Een puzzel stimuleert vaak de visuele discriminatie.  Edutainment-programma’s plakken graag het etiket “educatief” op zichzelf.  Neem dat vaak met een korreltje zout. Toch vind ik puzzelprogramma's bijzonder interessant, omdat de kinderen probleemoplossend leren denken op een totaal andere manier dan in een klassituatie. Het is ook voor hoogbegaafden een ideale uitdaging.

Deze programma's vallen onder de eindterm De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

 

Leuke zoekopdrachten gecombineerd met de actualiteit

De zesde ICT-eindterm luidt: 

De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

Het is mogelijk om zonder veel inspanningen deze eindterm te realiseren in de derde graad.  Voor mijn vrienden uit Nederland is dit groep 7 en 8.  Je combineert het ook met een lesje actualiteit, want ICT mag nooit een vak op zich worden.

De krant De Standaard presenteert elke week 10 vragen over de voorbije actualiteit.  Het leuke eraan is dat de vragen niet onder een tijdsdruk moeten worden opgelost zoals bij het Nieuwsblad.  De leerlingen hebben dus rustig de tijd om de antwoorden op te zoeken met behulp van een zoekmachine.  Op het einde krijgen ze de verbetering van hun quiz online in de pocket.  Als leerkracht kan je eventueel wel wat tijdsdruk inlassen: Wie vindt het snelst de antwoorden op de 10 vragen?

Ik weet het, de vragen zijn best moeilijk, maar daarom is het ook leuk om ze op te zoeken met een zoekmachine. Hierbij kan je volgende vaardigheden leren:

  1. Het "tussen aanhalingstekens" zetten van woorden die bij elkaar horen
  2. In Google kan je informatie zoeken uit de voorbije week.  Bij een actuaquiz kan dit best interessant zijn
  3. De keuze van de zoekwoorden. Bespreek deze achteraf met jouw leerlingen. Waarom is x y en z beter dan a b en c?