Vul je mailadres in:

Met dank aan FeedBurner

Afbeeldingsresultaat voor keysabyl

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator.  Ik ben verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

 

Wie is online

Er zijn momenteel 0 gebruikers en 1 gast online.

Gebruikerslogin

Start

e-les

warning: Creating default object from empty value in /home/cokmisrg/domains/triangel.be/public_html/site4school/modules/taxonomy/taxonomy.pages.inc on line 33.

Mary Noel en Felice Ano Jadidah

  • Joyeux Noel et Bonne Année! 
  • Festivus Festum Nativitatis Christi et Beautis Novus Annus
  • Boas Festas e Feliz Ano Novo 
  • Geseende Kersfees en 'n voorspoedige nuwe jaar 
  • God Jul Och Ett Gott Nytt Ar 
  • Shen Dan Kuai Le Xin Nian Yu Kuai 
  • Felices Pasquas Y felices ano Nuevo 
  • Selamat Hari Natal dan Selamat Tahun Baru! 
  • Buon Natale e Felice Anno Nuovo! 
  • Sretan Bozic 
  • Shinnen omedeto. Kurisumasu Omedeto 
  • Idah Saidan Wa Sanah Jadidah 
  • Merry Christmas and a Happy New Year 

Wie met deze dertien wensen aan de slag wil gaan in de klas, klikt HIER

Sinterklaas komt eraan

Sinterklaas komt eraan.  Hij is reeds in verschillende steden gesignaleerd.  Ook verschillende edublogs posten interessant materiaal rond deze goedheilig man.  Hieronder vind je een impressie van wat ik de laatste week onder ogen kreeg. Let op, er zitten zeker overlappingen tussen:

Materiaal genoeg om ook met de computer Sinterklaas beter te leren kennen.

Op Picnik met Halloween

Samen met collega Johan Desloover verzorg ik de opleiding ICT-coördinator aan de Hogeschool van Brussel.  Het leuke aan deze sessies is dat we vaak elkaar bevruchten.  Toen het twee weken geleden ging over Werken met beeldmateriaal, leerde Johan via mij www.picnik.com kennen.  Ik had dit programma gebruikt om een MicroMacro te maken over dieren.  Op zijn beurt gebruikte Johan nu Picnik om foto's te bewerken in 't kader van Halloween.  Johan mailde me deze morgen zijn stappenplan door en de resultaten:

In het thema Halloween heb ik al eens de kinderen laten experimenteren
met
www.picnik.com.
Zie de resultaten:
http://college04a.blogspot.com/

Stap 1. een achttal dia's laten flitsen
Stap 2. bespreken: waar denken jullie aan? wat heb je gezien? en
ogenblikkelijk in een mindmap gieten, + nog griezelige voorwerpen
opsommen: spinnen, enz...
Stap 3. kort: Op Halloween willen mensen de geesten en doden doen
schrikken. Vandaag mogen jullie jezelf transformeren in een virtuele
vampier (vb. Yentl kort laten zien)
Stap 4. programma verkennen en laten experimenteren
Stap 5. opslaan en uitprinten

Allerheiligen

Halloween heeft door de Amerikanisering het feest van Allerheiligen onderdrukt.  Ik heb lang geleden voor Anywize een lessenreeks gemaakt over sterven omdat dit een onderwerp is dat niet gemakkelijk aan bod komt.  Ik heb de lessenreeks herwerkt zodat ze opnieuw bruikbaar is:

Sterven, ik besterf het

Kopieer eventueel de lessenreeks in een eigen document van Google Docs of Microsoft Web Apps of print het af en laat de leerlingen de antwoorden klassiek oplossen met pen en papier.

Wie de antwoorden wil, stuurt maar een mailtje.

 

Damiaanactie 2010

De campagne 2010 van de Damiaanactie spant  zich dit jaar vooral in voor de textielmeisjes in Banglasdesh.  Verschillende leerlingen  hebben inmiddels de pakkende film gezien.  

Ik heb een e-lesje gemaakt rond de nieuwe website die bij deze campagne hoort.   Ik schat dat je twee lesuren mag uittrekken voor deze les. Zelf moet ik ze ook nog geven.

Damiaanactie 2010 De vragen: http://docs.google.com/View?id=df75nk6_864gj97h4hf

Wie de antwoorden wenst, stuur een mailtje naar patrick@keysabyl.be  Gelieve hiervoor niet  het contactformulier te gebruiken, want dan heb ik geen e-mailadres van de bestemmeling.

Je kan deze URL  op de website van jouw school zetten, zo is die sneller toegankelijk voor de leerlingen.

Website Damiaanactie Jongeren: http://www.damiaanactie-jongeren.be

Wie zoekt, die vindt

Deze namiddag verzorg ik opnieuw een sessie over Zoeken in al zijn aspecten.  Deze morgen probeer ik met mijn leerlingen van het 6de leerjaar (groep 8) de les Wie vraagt, die vindt uit.  Het is een combinatie van het gebruik van de babbelbox en zoeken met Google Maps.  De les vind je op http://docs.google.com/View?id=df75nk6_643f97b5qc3

Deze twee eindtermen komen aan bod:

6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

Een samenvatting van de websites die we gebruiken tijdens deze opleiding tot ICT-coördinator, vind je op http://pgoicthub.yurls.net/ We proberen als lectoren zoveel mogelijk gebruik te maken van interessante toepassingen voor een ICT-cördinator en Yurls is er daar zeker één van.

Ik heb vroeger al meer een chatbox gebruikt om te quizzen.  'k Ben benieuwd of het zal lukken met deze opdracht.

Pater Damiaan

Binnenkort wordt onze pater Damiaan heilig verklaard.  Op vraag van een collage heb ik hierover een eenvoudig e-lesje gemaakt voor beginners.

Moeten we photoshoppen stoppen?

De eerste les voor ICT-coördinator aan het HUB in Brussel is goed meegevallen.  Vorige woensdag hadden we het over beleid en visie, volgende woensdag gaat het over afbeeldingen en alles wat daarbij komt kijken:

  1. Hoe foto's posten op de schoolwebsite 
  2. Hoe zit het met de wet op privacy?
  3. Mag je overal een foto van nemen?
  4. Leuke lesideeën met foto's
  5. ...

Ik heb een lesje gemaakt die ik maandag eens uitprobeer met mijn leerlingen, over het kritisch bekijken van fotomateriaal.  Deze les valt eigenlijk onder beeldende opvoeding, beschouwen. Nog maar eens een bewijs dat ICT geen vak is op zich, maar geïntegreerd kan worden in allerlei vakken.

http://docs.google.com/View?id=df75nk6_623hgpwhmd3 

Hier vind je meer over de tweede opdracht:

http://demo.fb.se/e/girlpower/section1/index.html

http://www.klasse.be/ouders/archief?p=archief&id=13202
 

Met Frank De Winne de ruimte in

Wellicht minder interessant voor de Nederlandse vrienden die deze blog volgen, maar onze astronaut Frank De Winne is opvallend veel te zien aan de hemel dezer dagen.  En dit op een uur dat ik nog niet in mijn bed lig.  Daarom heb ik een klein lesje gemaakt over Frank, te vinden op http://docs.google.com/View?id=df75nk6_6092p85fqc9  Kopiëren en plakken in een eigen leeg Google Doc-document en je bent vertrokken.

In Vlaanderen is het morgen Open Monumentendag.  Ook hier heb ik nog een kleine e-les over die misschien wel wat aangepast moet worden. http://docs.google.com/View?id=df75nk6_465df6jxdw2

 

Een radiojournaal maken met Audacity

Morgen moet ik opnieuw zelf ICT geven in mijn 6de klas.  Meester Michiel heeft dat trouwens schitterend gedaan.  Ik ben heel blij dat ik Thinkquest via hem nu beter heb leren kennen.  De opdracht voor morgen hoort er als volgt uit:

Vandaag stellen jullie met Audacity een radionieuws samen.  Je kan hier een voorbeeld beluisteren dat we vroeger gemaakt hebben. 

Het programma Audacity staat op de computers in de klas.  Als je Audacity thuis wilt installeren, vind je hier twee video over:

Het radionieuws moet er als volgt uitzien, sorry, uithoren:

  • 1) Begintune Kopieer dit in Audacity: http://www.arkorum.be/ark/ICT/nieuwscast/begintune.mp3 
  • 2) Aankondiging
  • 3) Tussentune Kopieer dit in Audacity: http://www.arkorum.be/ark/ICT/nieuwscast/tussentune.mp3 
  • 4) De hoofdpunten
  • 5) Tussentune Kopieer dit in Audacity: http://www.arkorum.be/ark/ICT/nieuwscast/tussentune.mp3 
  • 6) Drie binnenlandse berichten
  • 7) Tussentune Kopieer dit in Audacity: http://www.arkorum.be/ark/ICT/nieuwscast/tussentune.mp3 
  • 8) Twee buitenlandse berichten
  • 9) Tussentune
  • 10) Eén sportbericht
  • 11) Eindtune Kopieer dit in Audacity: http://www.arkorum.be/ark/ICT/nieuwscast/eindtune.mp3

 

Voor deze eerste keer schrijven we klassikaal de nieuwsberichten en kiezen dan de beste uit.  De montage gebeurt daarna in groepjes van twee.  Ik weet niet of het mogelijk is om de nieuwsberichten te posten bij Thinkquest, dat bekijken we later dan wel.