Vul je mailadres in:

Met dank aan FeedBurner

Afbeeldingsresultaat voor keysabyl

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator.  Ik ben verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

 

Wie is online

Er zijn momenteel 0 gebruikers en 0 gasten online.

Gebruikerslogin

Inleiding

Ik ben Patrick Keysabyl, leerkracht en ICT-coördinator binnen de scholengroep Arkorum.  Omdat ik dagelijks oplossingen vind voor mijn problemen op het internet, wil ik mijn oplossingen ook delen via deze blog.  Mijn schrijfsels zijn in de eerste plaats bedoeld voor collega-ICT-coördinatoren, maar ook voor iedereen die begaan is met ICT in het (basis)onderwijs.  De inhoud van mijn blogs zijn soms technisch, maar vaak ook van pedagogische aard.  Ik kijk oprecht uit naar jouw reacties.  

 

iPads op school

De laatste edublog van dit schooljaar wordt volledig gewijd aan de iPad.   Gedurende zeven maanden trok ik door de scholen van mijn scholengemeenschap om de wensen en noden van collega's  te horen op ‘t vlak van media. De iPad kwam toen regelmatig aan bod. Deze tablet is gevoelig in prijs gedaald wat resulteert in een aankoop door heel wat scholen.  Hoog tijd dus om mij erin te verdiepen en de nodige ondersteuning te bieden.

De zomervakantie is de ideale gelegenheid om de iPads opnieuw op punt te zetten tegen het volgende schooljaar.  Ook hieraan wordt aandacht besteed. Verder krijg je een reeks afspraken mee op het niveau van de school en van de leerlingen, want een verwittigd man of vrouw houdt een iPad gezond.  Ik merk dat hierrond bitter weinig op het internet is te vinden.  Ik hoop met deze blog mijn steentje te kunnen bijdragen.


Frustraties bij het gebruik van iPads

  1. De iPads zien er allemaal verschillend uit. De ene iPad heeft meer apps dan de andere en de leerlingen zien door het bos de bomen niet meer.
  2. De apps staan door elkaar zodat kleuters ook makkelijk apps openen die niet voor hen geschikt zijn.
  3. Het geheugen van de iPad steekt vol.  Er kunnen geen foto's meer worden genomen of een nieuwe app installeren lukt niet.
  4. Het beheer van foto's en video is heel complex.  De iPad is een ideaal toestel voor foto's, maar om die daarna te verwerken is een moeilijke bevalling.
  5. Als ik alle iPads tezamen wil gebruiken in mijn klas, dan zijn er altijd enkele tekort.
  6. Er is altijd één of andere iPad waarvan de batterij (bijna) leeg blijkt te zijn.
  7. Ik weet niet waar ik goede apps kan vinden of installeren.

Veel frustraties worden opgelost door een goede organisatie en duidelijke afspraken die opgevolgd worden.  De iPads worden best bewaard op een centrale plaats die best afgesloten kan worden, maar toch bereikbaar is voor alle leerkrachten.  Het bureau van de directie is daarom geen goede keuze. Er bestaan in de handel laadstations voor de ipad, maar noodzakelijk zijn deze niet.


Afspraken op het niveau van de school

  1. Het is niet toegelaten om zelf apps te installeren of te verplaatsen op het scherm.
  2. Wanneer de tablet naar huis wordt meegenomen, dan moet die steeds terug op school zijn als er les is.  ‘s Morgens wordt de tablet volledig opgeladen bij de andere tablets gevoegd. De oplader wordt ook steeds terug meegebracht.
  3. Als de tablet niet wordt meegenomen naar huis, dan wordt die ‘s avonds altijd opgeborgen op de afgesproken plaats, waarbij die aan de oplader wordt gehangen.
  4. Wie een tablet gebruikt, noteert dit op een online formulier, zodat de beheerder weet waar de tablet zijn.  Als je de tablet terug brengt, dan wis je jouw naam in het formulier.
  5. Je mag de tablet nooit uit de beschermende hoes halen.
  6. Sommige apps bevatten reclame.  Leer jouw kinderen die te herkennen zodat ze er niet op klikken.
  7. Wanneer je de tablet tijdens vakantieperiodes niet gebruikt, kan je hem beter volledig uitschakelen i.p.v. in slaapstand te zetten.
  8. Wanneer je foto's neemt met de tablet, worden de foto's automatisch via wifi opgeslagen in de cloud.  Wanneer je merkt dat het geheugen vol is, wis dan de foto's en video's, maar controleer eerst of ze in de cloud werden bewaard.  Informeer bij de beheerder waar die foto's te vinden zijn.

Afspraken op het niveau van de leerlingen

Om zoveel mogelijk problemen te voorkomen met de computers of de tablets op school, is het belangrijk dat iedereen zich aan een aantal afspraken houdt.  Elke gebruiker is dan ook gebonden aan volgende afspraken:

  1. Ga voorzichtig om met de computers en tablets.  Als je merkt dat iets niet werkt, meld je dit onmiddellijk aan de leerkracht.  De tablets haal je nooit uit hun beschermende hoes.
  2. Het is verboden om te eten of te drinken in de nabijheid van de computers.
  3. Kom nooit met schrijfgerief aan het scherm.  
  4. Op elke computer zit een antivirusprogramma.  Als je één of andere waarschuwing krijgt, verwittig dan onmiddellijk je leerkracht.
  5. Je werkt alleen met de programma's of apps waarvoor je van jouw leerkracht toestemming hebt gekregen.  Om dit te kunnen controleren, moet de taakbalk onderaan steeds zichtbaar zijn bij PC's.
  6. Het is verboden programma's of apps te downloaden en/of te installeren zonder speciale toestemming van de leerkracht.
  7. Verander nooit de configuratie-instellingen van de computer of tablet. Je verandert bijvoorbeeld nooit het bureaublad.
  8. Er wordt steeds algemeen Nederlands gebruikt in e-mail, nieuwsgroep of babbelbox.  
  9. Je probeert nooit het wachtwoord te achterhalen van iemand die naast je zit.  Indien je dit wel doet en misbruikt, word je streng gestraft.
  10. Je misbruikt nooit het internet om anderen te pesten.
  11. Onfatsoenlijke beelden worden ‘bewust' nooit opgeroepen of verstuurd.  Wie dit bij anderen vaststelt is verplicht dit te melden aan de leerkracht.
  12. Geef nooit je thuisadres en/of telefoonnummer door aan derden via het net.
  13. Er worden geen afspraken gemaakt voor ontmoetingen met personen die men via het internet heeft leren kennen.  Indien er voorstellen in die zin komen, dan worden de ouders daarvan op de hoogte gesteld.
  14. De school kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor berichten die via het netwerk op school verstuurd worden.
  15. Printen is geen goedkope zaak.  Eén geprint blad kost meer dan een fotokopie, gebruik daarom niet nodeloos de printer.  Heb je meermaals hetzelfde blad nodig, print dan één exemplaar en fotokopieer de rest. Vraag ook steeds toestemming om te printen
  16. Sociale netwerksites als Facebook, Netlog, Google+ of Twitter zijn verboden onder de dertien jaar.  Het is daarom niet toegestaan om op school sociale netwerksites te gebruiken.
  17. Je verzorgt je houding aan de computer.
  18. Je sluit op het einde van de les de computer correct af.  Bij tablets worden alle gebruikte apps netjes afgesloten.
  19. Het is verboden muziek of films te downloaden.  Dit is wettelijk ook niet toegelaten. Op de tablets wordt ook geen muziek gestreamd als dit niet is toegelaten.
  20. Je mag geen USB-stick op de computer aansluiten zonder toestemming van je leerkracht.
  21. Het filmen en/of fotograferen met de tablet is alleen toegestaan met toestemming van de leerkracht.
  22. Wie zich niet aan deze afspraken houdt, kan een sanctie krijgen en eventueel geen gebruik meer maken van de computers op school.

Bovenstaande afspraken staan in ons mediacontract dat elke school best jaarlijks afsluit met zijn leerlingen.  

Sommige delen van dit stappenslaan slaan op de laatste versie of iOS 11 voor iPads.  Voor oudere versies zullen sommige handelingen er een beetje anders uitzien.


Stappenplan om een iPad te configuren voor eerste of hernieuwd gebruik

  1. Er bestaan veel manieren om een iPad te beheren.  De methode die hier beschreven wordt is eenvoudig, redelijk efficiënt en vooral goedkoop.
  2. Gebruik voor alle iPads op school hetzelfde Apple ID.  Betalende apps hoef je zo maar één keer aan te kopen. Je kan ze daarna op alle iPads installeren met hetzelfde ID.
  3. Als ID kan je gebruik maken van de G Suite.  Dit kan bijvoorbeeld zijn media@school.be  Zo'n ID heeft voordelen, waarover straks meer.
  4. Het is de bedoeling om één iPad volledig te configuren en die daarna automatisch te kopiëren naar de andere iPads.
  5. Een bestaande iPad kan je best terug zetten naar de fabrieksinstellingen.  Volg hiervoor deze video.
  6. Volg deze video om je nieuwe of hernieuwde iPad te configureren voor eerste gebruik: Apple-ID ingeven, cijfercode, ...  De video toont een iPhone, maar voor een iPad is dit ongeveer dezelfde werkwijze. Waarschijnlijk moet je geen SIM-kaart installeren en ik raad ook aan om locatie en SIRI niet in te schakelen.  Voor de eerste iPad kies je voor Configureer als nieuwe iPad:
  7. Het wachtwoord dat bij het Apple-ID hoort, hou je best geheim.  Enkel de beheerder(s) en directie kennen dit. Noteer dit eventueel en bewaar het op een geheime locatie (in de cloud)
  8. Installeer alle apps die je wilt gebruiken. Op het internet vind je verschillende lijstjes met goede apps. Verzamel best de apps in een map per leeftijdscategorie: kleuter, onderbouw, bovenbouw.  Deze video toont je hoe je dit klaar speelt. Dit heeft wel één groot nadeel: je kan een app slechts naar één map slepen.  Het is niet mogelijk om een kopie in een andere map te plaatsen.
  9. Je kan ook de apps verdelen volgens leeftijdscategorie over de verschillende pagina's van het bureaublad.
  10. Het kan ook interessant zijn om snelkoppelingen te maken naar websites indien er geen app beschikbaar is.  Deze video leert je er meer over.  Ook deze snelkoppelingen kan je in een map slepen.
  11. Schakel het installeren van apps en in-app aankopen uit.  Deze link toont hoe.
  12. Schakel beperkingen in en zet de opties uit waar je de leerlingen geen toegang wil toe geven.  Dit filmpje legt het opnieuw haarfijn uit.
  13. Als de eerste iPad volledig klaar is, maak je een reservekopie en zet je die in iCloud.  Met deze link lukt dit wel.
  14. Het is nu tijd om de andere iPads te configureren.  Voor elke andere iPad volg je de stappen 1 t.e.m. 6 maar in de laatste stap kies je voor Zet je iCloud-reservekopie terug.
  15. Dit terugzetten duurt een tijd, maar je hebt er geen omkijken naar, dus veel inspanning vraagt het niet van jou.
  16. Zo de iPads zijn klaar voor gebruik.  Vergeet ze niet in een beschermende hoes te steken.


Het beheer van foto's en video's op een iPad

Met een iPad kan je mooie foto's en video's maken.  Er bestaan ook uitstekende apps om ze te verwerken. Jammer genoeg nemen foto's en video's veel geheugenruimte in.  Het is een heel gedoe om de foto's en video's te delen achteraf.

Gelukkig bestaat er een uitstekende app die het beheer van foto's en video's van jou overneemt en die komt vreemd genoeg niet van Apple, maar van Google:

  1. Installeer de app Google Photos.  
  2. Koppel deze app aan het G Suite-account waarmee de iPad geconfigureerd werd.  Het wachtwoord van dit G Suite-account is best niet dezelfde als het wachtwoord dat gebruikt werd voor de Apple-ID, want anders kan elke leerkracht apps installeren en dit is geen verstandige optie.
  3. Wanneer foto's of video's worden genomen met de iPad, worden deze automatisch op het internet (in de cloud) geplaatst van je G Suite-account.  Daarna mogen de foto's en video's gewist worden op de iPad.
  4. De leerkrachten kunnen nu op hun eigen computer inloggen op photos.google.com met dezelfde account en wachtwoord en de foto's en video's zien en eventueel opnieuw downloaden.
  5. "iCloud kan dit toch ook?" hoor ik sommigen zeggen.  Inderdaad, maar de gratis versie van iCloud bedraagt slechts 5 Gb, terwijl de ruimte bij G Suite onbeperkt is.  
  6. Als je de foto's en video's wist op de iPad, dan blijven die staan op Google Photos.
  7. Je kan aan de app Google Photos verschillende accounts toevoegen.  Wie vaak foto's neemt met zijn persoonlijke smartphone, kan deze app ook installeren (bestaat natuurlijk ook voor Android).  Wanneer je foto's neem voor school, schakel je over naar de schoolaccount. Alle foto's worden dan netjes bewaard in één en dezelfde mediamap van de hele school, want anders is het gevaar dat alle foto's overal verspreid staan, wat ook frustratie opwekt.  Wie foto's met een klassiek digitaal fototoestel neemt, kan ook die foto's makkelijk toevoegen.

  1. Wanneer doorheen het schooljaar een nieuwe app moet toegevoegd worden, dan volstaat het voor de beheerder om de app op één iPad te installeren.  Wanneer de leerkracht via de App Store deze app wil installeren, dan zal niet meer om het wachtwoord van de Apple-ID gevraagd worden. Zo hoeft de beheerder de app niet apart op alle iPads te installeren.
  2. Het is sedert iOS 11 niet meer mogelijk om apps te installeren via iTunes.  Apps moeten dus via de iPad zelf geïnstalleerd worden.
  3. Voor de techneuten bestaan er ook nog andere mogelijkheden om apps te installeren en te onderhouden:  Meraki, Zuludesk of MDM van Apple, maar de inhoud van deze blog richt zich tot de gewone gebruiker.  Er kleeft soms ook een stevig prijskaartje aan het gebruik van dergelijke centrale beheerstools.

Interessante links i.v.m. iPads:

De inhoud van deze blog zal ook in een ICT-nieuwsbrief verschijnen die in mijn scholengemeenschap wordt verdeeld.  Wie nog interessante tips heeft, kan deze bij de reacties posten.  Ik ben je er alvast heel dankbaar voor, want ik ben ook nog een beginneling met de iPad.  Android heeft weinig geheimen voor mij, ik krijg niet voor niets het etiket van Googleman opgekleefd ;-)

Problemen met bordboeken op het digitale bord

Een collega meldt dat sommige scholen problemen hebben bij het schrijven op bordboeken van Van In. De oorzaak ligt bij een conflicht tussen de browser Chrome en Windows 10. Als je de browser Edge of firefox gebruikt met de bordboeken, zou het probleem opgelost zijn. Google werkt aan een update om het probleem te verhelpen.

GDPR of AVG

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)  of General Data Protection Regulation (GDPR) van toepassing binnen Europa.  Ook wie hiervan nog nooit gehoord heeft, zal in zijn mailbox wel verschillende mails gevonden hebben met de vraag om persoonsgegevens opnieuw in te geven.  Op de website vrt.nws wordt klaar en duidelijk uitgelegd waarvoor AVG staat.  Merk op dat AVG niets te maken heeft met het antivirusprogramma met dezelfde naam.  Specifiek voor scholen kan je op vrt.nws dit bericht lezen, interessant om eens door te nemen.

Ik wil hierbij ook nog toevoegen dat malafide personen onder het mom van AVG persoonlijke gegevens en paswoorden proberen te ontfutselen van nietsvermoedende internetgebruikers.  Mails i.v.m. AVG zullen NOOIT om paswoorden vragen, verstuur jouw paswoord dus NOOIT via het internet.

GDPR? Heb ik daarmee te maken?

Op 25 mei gaat GDPR in voege.  Deze afkorting staat voor General Data Protection Regulation.  Deze Europese maatregel wil  de persoonlijke data van haar inwoners beter beschermen.  Zo moet elke firma, instelling of website expliciet steeds toestemming vragen om jouw gegevens te mogen gebruiken.  Doen ze dit niet, dan kunnen ze beboet worden.  Dit betekent concreet dat jij net als ik de laatste tijd regelmatig mailtjes of boodschappen krijgt om toestemming te geven.  In het nieuwsblad van donderdag 26 april kan je hierover een interessant artikel lezen.  Ik heb het zelf nog niet gezien, maar Facebook probeert via sluiks taalgebruik je toch toestemming te laten geven voor allerlei opties, zoals gezichtsherkenning.  Let dus goed op en klik niet zo maar steeds op aanvaarden.  Niet reageren op mailtjes en websites betekent automatisch een nee.  Goed om weten.

Wie meer info wil, vindt op deze site GDPR eenvoudig uitgelegd, maar weet dat je er wel degelijk mee hebt te maken: het gaat over jou!

Gotcha

Regelmatig schrijf ik in deze blog over veiligheid en dan vooral over het gebruiken van sterke paswoorden.  In het verleden werden grote websites gehackt en werden de inloggegevens gestolen van miljoenen gebruikers.  Op de website Have I been Pwned kon je reeds een tijdje controleren of één of meerdere van jouw mailadressen werden gekraakt.  Er kwam begin april nog een website bij: Gotcha waar je niet alleen kan zien of je mailadres slachtoffer werd van hackers in het verleden, maar je ziet ook een klein deel van jouw wachtwoord.  Op het dark web circuleren deze lijsten ook, maar waarbij de wachtwoorden volledig zichtbaar zijn. 

Wat leren we hieruit?

1) Gebruik geen eenvoudige wachtwoorden.  Staat er az***********  dan is de kans behoorlijk groot dat het volledige wachtwoord azerty is.
2) Gebruik voor elk account een ander wachtwoord.  
3) Gebruik speciale software om jouw wachtwoorden aan te maken en bij te houden: zoals https://www.lastpass.com/nlhttps://1password.com/ of https://www.dashlane.com/.
4) Bewaar elk wachtwoord in jouw browser, zodat die automatisch ingevuld worden, ook op jouw smartphone. Hiervoor moet je wel ingelogd zijn in de browser op je PC.
5) Verander jaarlijks wachtwoorden van belangrijke websites die veel persoonlijke/financiële gegevens bevatten.
6) Verander zeker de wachtwoorden van de websites waarop je gepwnd werd.

Reanimeer een oude computer i.p.v. hem weg te gooien

Afbeeldingsresultaat voor cloudready

Op school worden regelmatig computers letterlijk aan de deur gezet.  De computer is traag geworden, hij draait op Windows XP wat niet veilig meer is of de pc is te oud voor een upgrade.  Computers jonger dat twaalf jaar kan je nochtans meestal een nieuw leven geven met het besturingssysteem Chrome OS.  Zo maak je van een oude pc een goed werkende chromebook.  De meesten kennen Chrome als de browser van Google, maar rond deze browser is een besturingssysteem gebouwd dat verwonderlijk goed draait op een oude computer.  Je kan met deze computer enkel surfen op het internet, maar voor de bovenbouw is dat voldoende.


Voordelen van Chrome OS

  1. Het werkt vlot op oudere computers
  2. Het is een veilig besturingssysteem, je hoeft geen virusscanners en dergelijke te gebruiken.
  3. Chrome OS past zich aan aan de gebruiker.  Als je inlogt met je google account, dan worden automatisch al jouw instellingen, zoals favorieten en wachtwoorden overgenomen.
  4. Het werkt perfect samen met de G Suite of Google Apps of Google Drive.
  5. Je hoeft nooit te wachten op updates van het systeem
  6. Het werkt perfect samen met Bingel, Kweetet, computermeester, ….
  7. Perfecte integratie met Office 365 en Microsoft One Drive


Nadelen van Chrome OS

  1. Je kan geen programma’s installeren.  EWOC zal niet draaien onder Chrome OS.  Specifieke bordsoftware ook niet.  Bordboeken die niet online worden aangeboden zijn ook niet te gebruiken maar alle bordboeken van bijvoorbeeld die Keure zijn wel perfect bruikbaar.  Ook voor de bordsoftware bestaan er online alternatieven zoals classroomscreen.com en Google presentaties waarmee ik al mijn bordboeken zelf maak.
  2. Je bent verplicht in te loggen met een account om Chrome OS te gebruiken.  Op zich is dit geen echt nadeel, maar voor jonge kinderen maak je best een eenvoudig account aan met een gemakkelijk paswoord.


Stappenplan om Chrome OS gratis te installeren.

Neverware biedt Chrome OS aan als een betalende en een gratis versie.  De betalende versie heeft het voordeel dat het werkt met de adminstratiemodule voor Chromebooks, maar de gratis versie werkt ook uitstekend op een oudere computer.  Chrome OS ontwikkelt door Neverware noemen zij Cloudready en zo zal ik het nu ook verder benoemen.

Via onderstaand stappenplan kan iedereen met wat computerkennis Cloudready installeren op een oudere computer.

  1. In deze lijst kan je controleren of jouw oude computer geschikt is voor Cloudready.  Maar ook als jouw computer niet in de lijst staat is het mogelijk dat die werkt met Cloudready, zo is mijn ervaring.  Houd er wel rekening mee dat bij de eigenlijke installatie van Cloudready het vorige besturingssysteem overschreven wordt en zo onbruikbaar wordt.  Je kan dus niet meer terug. Maar de eerste keer start je Cloudready op vanaf de USB-stick en is nog niets verloren, maar kan je zo uittesten of alles werkt op jouw computer.
  2. Controleer vooraf of de processor van jouw computer 32 bit ondersteunt of 64 bit.  De meeste computers van 10 jaar oud ondersteunen 64 bit.  Bij twijfel kan je ook twee USB-sticks maken (zie verder), één met de 32-bit versie en een ander voor 64-bit.
  3. Je hebt nu een USB-stick nodig van minstens 8 Gb.  Let op, als er iets op staat, ben je dit kwijt. 
  4. Gebruik je een windowscomputer, download dan eerst dit bestand.   Wie met een macbook of linuxcomputer werkt, kan op de website van Neverware ook de juiste bestanden vinden.
  5. Steek een (lege) USB-stick in je computer en start het bestand op dat je onder 4 hebt gedownload.
  6. Kies of je de 32-bit of 64-bit versie wilt installeren.  64-bit wordt aangeraden, maar zoals in 2 omschreven kan het zijn dat je computer enkel 32-bit ondersteunt.
  7. Het aanmaken van de installatiestick duurt zo’n 20 minuten.  Als het proces is afgelopen vraagt windows soms om je stick opnieuw te formatteren. Doe dit NIET, maar verwijder de stick uit de computer.
  8. Steek de USB-stick in de computer waarop je Cloudready wilt installeren en zorg ook dat de netwerkkabel is aangesloten (geen wifi)
  9. Boot vanaf de stick.  Soms gebeurt dit automatisch, soms na het indrukken van een specifieke toets op het toetsenbord.  Vaak is dit de F2 of de F12 toets.  Bij de meeste computers verschijnt deze toets in het opstartscherm.
  10.  Kies in het bootmenu om te starten vanaf USB.
  11. Even later verschijnt het logo van Cloudready op jouw scherm.
  12. In het Welcome-scherm stellen we eerst de taal in op Nederlands via de knop links onderaan.  Als Language kiezen we voor Dutch - Nederland.  Het toetsenbord wordt Nederlands-Belgisch.  Klik op de blauwe knop OK rechts.
  13. Normaal moet je bij Toegankelijkheid niets wijzigen, maar het kan.
  14. Klik op de blauwe knop rechts Aan de slag.
  15. Het ethernet moet aangeven dat je verbonden bent.  Je kan hier ook al de gegevens van je wifi-netwerk ingeven, maar dit hoeft voorlopig nog niet. Klik op Volgende.
  16. Er wordt onmiddellijk gevraagd om in te loggen bij jouw Chromebook.  Gebruik hiervoor een Google-account.  Dit kan jouw Gmailadres en wachtwoord zijn.  
    Speciaal voor Arkorum heb ik het volgende account aangemaakt:
    Gebruiker = chromebook@arkorum.net
    Wachtwoord = logmijnuin  (kleine letters, geen spaties)
  17. Je stelt je profielfoto in (dit kan later gewijzigd worden)
  18. Even later verschijnt het bureaublad, met onderaan enkele pictogrammen, waarbij de blauwe cirkel sterk lijkt op de gekleurde cirkel van Google Chrome.  Dit is inderdaad de browser van Cloudready met dezelfde functionaliteiten als Google Chrome.
  19. Let op: Cloudready draait nu vanaf de USB-stick.  Als je die verwijdert, dan zal je computer vastlopen.
  20. Werkt alles naar behoren, zoals video en klank, dan kan je Cloudready definitief installeren op jouw computer.   Klik onderaan rechts op jouw logo.  In het menu dat verschijnt klik je op Install Cloudready.
  21. Cloudready waarschuwt je dat je alle vorige gegevens kwijt zult zijn.  Klik op de blauwe knoop Install Cloudready.
  22. Je wordt nog een laatste maal verwittigd dat je harde schijf volledig wordt gewist.  Klik op Erase hard drive & Install Cloudready.
  23. De eigenlijke installatie duurt wat langer, omdat eerste de harde schijf wordt geformatteerd en pas daarna Cloudready wordt geïnstalleerd.
  24. Op een bepaald ogenblik, sluit de computer zichzelf af. Je kan nu de USB-stick verwijderen en de computer opnieuw opstarten met de geïnstalleerde Cloudready.
  25. Je moet opnieuw instellen zoals onder 12.
  26. Dit filmpje demonstreert kort de mogelijkheden van Cloudready. 
  27. Flash is standaard niet geïnstalleerd.  Bij een toepassing met Flash zie je staan This plugin is not supported.  Flash installeer je als volgt:  
    Open de browser
    Klik op de drie stippen rechtsboven
    Kies voor Instellingen
    Onder Media Plugins kan je Flash installeren.  Installeer ook de andere plugins.
    Na de installatie van één of meerdere plugins, moet de computer herstart worden.

Het stappenplan lijkt ingewikkeld, maar het ging verbazend vlot op een oud laptopje Fujitsu Siemens Amilo Si 1520 van 12 jaar oud(!)  Alles werkt vlot: video, geluid, wifi,   zelfs mijn telefoon wordt herkend via bluetooth en ik kan scrollen met het touchpad van de laptop. Wie dit zelf wil uittesten, mag mijn laptop gerust eens lenen.

Er zijn twee USB-sticks beschikbaar in de Kattenstraat bij Nick, één met de 32-bit versie en een andere voor 64-bit.  Weet je niet welke processor er in jouw oude computer zit, probeer dan eerst de 64-bit versie uit.  Werkt die niet, dan kan je de 32-bit versie proberen.


Tenslotte nog enkele antwoorden op veelgestelde vragen:

 

  • Kan je Dropbox gebruiken? Ja
  • Kan je OneDrive gebruiken? Ja
  • Kan je Office 365 gebruiken?  Ja
  • Kan je Word gebruiken?  Neen, maar met de app OnlyOffice zijn word-documenten wel te openen en te bewerken.
  • Kan je spelletjes spelen?  Ja, in de chrome webstore vind je vele gratis spelletjes.
  • Is ChromeOS (Cloudready) hetzelfde als Android?  Neen, ze zijn beide een variant van Linux en er zijn overeenkomsten, maar het is niet hetzelfde.  Verwacht wordt dat in de toekomst Chrome OS wel alle apps van de Play Store zal kunnen installeren, maar dat is nu nog niet het geval.
  • Kan ik Spotify gebruiken? Ja, je kan Spotify als een app toevoegen aan Chrome. 
  • Kan ik Netflix bekijken? Ja, je kan Netflix als een app toevoegen aan Chrome.
  • Kan ik verbinding maken met Google Chromecast vanuit Chrome OS?  Dat is zeker geen probleem als je op hetzelfde wifi netwerk zit.
  • Kan ik PDF-documenten openen en opslaan? Ja, zonder probleem.  Je slaat ze op in jouw Google Drive zodat je overal toegang hebt tot je bestanden.
  • Kan ik DVD’s afspelen?  Neen, er zijn er die beweren van wel op het internet, maar ik slaag er niet in met mijn laptop.
  • Kan je Cloudready enkel installeren op een laptop?  Neen, Cloudready werkt even goed op een desktop.
  • Kan ik bestanden in Word lezen vanaf een USB-stick?  Niet onmiddellijk, maar als je het bestand opslaat in jouw Drive kan je het wel lezen.

 

Dit is een interessante video voor beginners van Chromebooks.


Hoort Facebook thuis op school?

Sommige scholen en/of leerkrachten gebruiken Facebook in de communicatie met ouders. Is dit een goed idee?

Momenteel bestaat er drie vormen van Facebook: een persoonlijke account, een facebookpagina en een facebookgroep.

Het is deontologisch niet ok en door vele scholen(groepen) zelfs niet toegelaten om jouw persoonlijke account te gebruiken als klasblog. Een Facebookpagina is interessant als school, maar minder als klasblog. Een Facebookpagina is openbaar, iedereen kan zich aansluiten. De berichten of links die op een facebookpagina worden gepost, worden door volgers onmiddellijk gezien. Dit is een groot voordeel van Facebook. Toen een school 's morgens merkte dat de nummerplaten van de schoolbus gestolen waren, kon het schoolvervoer in een kwartier geregeld worden door een bericht op de Facebookpagina.

Voor klasblogs zou ik een Facebookgroep aanraden. De maker van de groep bepaalt zelf wie er toegang krijgt. Wanneer je de ouders van de klas hiervan op de hoogte brengt, is dit zo geregeld.

Wie gebruik maakt van Facebook moet regelmatig de reacties controleren. Je kan reacties wel verwijderen, maar je kan niet voorkomen dat er reacties worden gepost. Hou er dus rekening mee dat dit ook (onderwijs)tijd vraagt.

Hoe installeer ik eenvoudig een app op verschillende tablets tegelijk?

Deze korte handleiding slaat op tablets die draaien op Android.  Ze is niet van toepassing op iPads.

Wanneer je tablets gebruikt, dan configureer je best elke tablet met dezelfde account.  Bij een androidtoestel is dat een google-account.  Je kan hiervoor best een nieuw account aanmaken, bijvoorbeeld  tablet-schoolnaam@gmail.com 

Om een app op verschillende computers te installeren, moet je de installatie doen vanaf de Google Playstore op een computer en niet vanaf een tablet, waarbij je ingelogd bent met het account van de tablets.  Bij de installatie kan je kiezen op welke tablets de app moet geïnstalleerd worden:

Ik weet niet of de tablets daar dezelfde naam zullen hebben, zo ja, dan wordt de app op de verschillende tablets geïnstalleerd.  In het andere geval, zal je telkens de tablet moeten aanklikken waarop je de app wilt installeren, maar dat is ook vlug gebeurd.  

Jacobus de Bij

Jacobus de Bij is een verhaal over ontwikkelingssamenwerking op kinderniveau.  Ik heb het verhaal dat ik jaren geleden schreef en tekende, herwerkt voor de huidige mediatoestellen.  Het bestaat uit een interactief boek, een bordplan en de tekst.  Veel kijk- en luisterplezier!