Vul je mailadres in:

Met dank aan FeedBurner

Afbeeldingsresultaat voor keysabyl

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator.  Ik ben verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

 

Wie is online

Er zijn momenteel 0 gebruikers en 1 gast online.

Gebruikerslogin

Inleiding

Ik ben Patrick Keysabyl, leerkracht en ICT-coördinator binnen de scholengroep Arkorum.  Omdat ik dagelijks oplossingen vind voor mijn problemen op het internet, wil ik mijn oplossingen ook delen via deze blog.  Mijn schrijfsels zijn in de eerste plaats bedoeld voor collega-ICT-coördinatoren, maar ook voor iedereen die begaan is met ICT in het (basis)onderwijs.  De inhoud van mijn blogs zijn soms technisch, maar vaak ook van pedagogische aard.  Ik kijk oprecht uit naar jouw reacties.  

 

AVG of GDPR

Het is eindelijk een beetje stil rond AVG of GDPR, maar dat betekent niet dat het niet meer van toepassing is.  Om in de lijn te blijven van vorig artikel: Gegevensbescherming begint bij jezelf.  Laat mij een waargebeurd verhaal vertellen.  Juf X van het vijfde leerjaar mailt haar toets door die ze de avond ervoor thuis heeft gemaakt naar school via haar hotmailadres, om de toets zo op school af te kunnen printen.  Ze doet dit 's morgens om 8 uur.  Om 8.15 u.  heeft X een bewakingsopdracht en verlaat daarom haar klas.  Leerling Y vraagt toestemming om snel iets uit klas te halen en merkt in klas dat de PC nog open staat van de juf.  Hij ziet de vragen van de toets en speelt die even later door aan enkele medeleerlingen op de speelplaats.  

Het kan nog straffer en ook waargebeurd.  In een school neemt poetsvrouw V de klas onderhanden over de middag en merkt dat de computer van de leerkracht nog open staat.  Het is juni en V is benieuwd naar de punten van haar dochter die ook op school zit.  Ze opent het rapportprogramma en is blijkbaar snugger genoeg om er de resultaten uit te filteren.

Beide voorbeelden hadden voorkomen kunnen worden als de leerkracht de computer had afgesloten.  Daarvoor moet je de computer niet uitzetten.  Als je gelijktijdig de windowsknop indrukt samen met de L-toets (lock) dan sluit je de computer.   Even inloggen met je paswoord en je kan onmiddellijk terug verder.  Dit zou bij elke leerkracht een automatisme moeten worden.

 

Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Via Teamviewer kan ik zien hoeveel computers van mijn scholengemeenschap er niet worden uitgezet 's avonds. Gisterenavond waren er dat honderddertien om 19u17.  Misschien zaten daar nog enkele PC's tussen van leerkrachten die in hun klas aan het werk waren, maar ik vermoed dat de meeste PC's gewoon niet werden uitgezet bij het verlaten van de klas.  Ik schat dat zo'n computer die aan staat, maar waar niet aan wordt gewerkt, gemiddeld zo'n 200 W per uur verbruikt.  Voor één nacht (tussen 18u en 8u)  bedraagt dit dus 2,8 kWh.  Voor 113 PC's is dat  312 kWh of zo'n 71,76 kg CO2 berekend aan 0,23 kg CO2 per kWh per nacht!.  Op jaarbasis loopt dit op tot 62.400 kWh, 14,3 ton CO2 en €9360.  Bij deze laatste berekening ga ik uit van 200 schooldagen en nachttarief.  Ik ben zo optimistisch dat ik ervan uitga dat in de weekends en vakanties alle computers uit zijn.  €9360 komt neer op 55 pc's van het type waarvan ik er onlangs bestelde.

Je zou nu zelf de berekening kunnen maken voor de beamers die blijven branden tijdens de speeltijd en over de middag als je weet dat een beamer gemiddeld ook zo'n 200 Watt per uur verbruikt.

(Fijn)stof om even over na te denken, lijkt me.

Gebruik de juiste termen

Ik stoor mij vaak aan verkeerde terminologie. Zo wordt voor een presentatie vaak het woord Powerpoint gebruikt of Excel voor een rekenblad of Word voor een tekstdocument. Alle drie zijn het toeval of niet, Microsoftproducten. Ik heb helemaal niets tegen deze programma's, maar er zijn veel manieren om een presentatie te maken en vaak worden ze allemaal benoemd als een Powerpoint. Durf je leerlingen uit te dagen om verschillende soorten programma's te gebruiken om een presentatie te maken, naast Powerpoint: Google Presentaties, Prezi, Haiku Deck, SlideDog, Powtoon, ... Ik hoop ook dat men in het secundair onderwijs eindelijk afstapt van de verplichting om Powerpoint, Word en Excel te gebruiken, terwijl er veel alternatieven zijn die ook de moeite waard zijn en vaak nog gratis op de koop toe.

Handleiding met 19 video's over Openboard

Ik blogde vorige week over het schitterende Openboard.  Ik heb ondertussen  een uitgebreide handleiding geschreven aan de hand van 19 video's die telkens een onderdeel van Openboard verduidelijken.  Ook wie gebruik maak van een ander merk digitaal bord kan gebruik maken van Openboard dat volledig bordonafhankelijk werkt.  Eindelijk kunnen lessen onderling gewisseld worden.

Klik HIER om de index met video's te zien.

Oeps, verkeerd verbonden

Oeps verkeerd verbonden

OpenDyslexic

OpenDyslexic is een font speciaal ontwikkeld voor mensen met dyslexie. Het kan ook gebruikt worden met webpagina's.  Deze  video toont hoe je dit doet.

 

https://www.producthunt.com/posts/helperbird 

https://www.opendyslexic.org/ 

 

 

PDF naar Word omzetten

Ben ik de enige die soms eens een PDF in Word zou willen bewerken?  Neen, ik geloof het niet.  Daarom geef ik mee dat ik onlangs de website Smallpdf heb ontdekt, waarmee ik bijna perfect een PDF kon omzetten naar een wordbestand, zodat ik het verder kan bewerken.  

De website bestaat uit verschillende toepassingen.  Je klikt op de toepassing die je wenst, bijvoorbeeld PDF naar Word, sleept vanuit de verkenner je PDF naar de website waarna het uploaden start.  Daarna komt het omzetten en even later kan je het Word-bestand downloaden.  Je hoeft niets te installeren en hoeft niet in te loggen. Het resultaat vind ik verrassend goed voor gratis online software.

Hou wel rekening met de auteursrechten wanneer je aanpassingen aanbrengt in een PDF die jij niet hebt gemaakt.

Openboard

undefined

Scholen die met een digitaal bord werken van het merk Smartboard, gebruiken ook de software Notebook.  Deze software was in het begin gratis.  Vanaf versie 12 moest voor Notebook betaald worden, maar gelukkig konden we één licentie ook gebruiken op alle borden van de school, zodat de kosten beperkt bleven.  Deze vlieger gaat niet meer op voor de nieuwste versies.  Er moet voor elk bord geld op tafel worden gelegd.  Jaarlijks komt dit neer op ongeveer € 42 per bord.

Ik ben daarom op zoek gegaan naar een alternatief en vond Openboard, schitterende bordsoftware die zelfs volledig gratis is en zal blijven. 

Openboard is open software.  Dit betekent dat iedereen een bijdrage kan leveren om het te verbeteren.  Ik heb me inmiddels verdiept in het programma en het is zeker zo goed als Notebook.  Persoonlijk vind ik het zelfs beter omdat het voor mij intuïtiever werkt.  Het grote voordeel van Openboard is dat het bordonafhankelijke software is.  Het werkt dus op elk digitaal bord.  Leerkrachten kunnen daarom onderling lessen uitwisselen die ze gemaakt hebben met Openboard, ook al gebruiken ze een verschillend merk van digitaal bord.

Je kan Openboard HIER downloaden als je het zelf eens wilt uittesten.  Het werkt ook in de Nederlandse taal.   

Ik ben van plan een reeks instructievideo's te maken, maar daar kruipt veel tijd in, dus even geduld.  Je kan HIER een zestal Engelstalige video's bekijken.    

Een online klasvriendenboek

Een online klasvriendenboek is een leuke activiteit in het begin van het schooljaar.  Je leerlingen leren zo elkaar kennen en maken kennis met de presentatiemodule van de GSuite.