Vul je mailadres in:

Met dank aan FeedBurner

Afbeeldingsresultaat voor keysabyl

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator.  Ik ben verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

 

Wie is online

Er zijn momenteel 0 gebruikers en 0 gasten online.

Gebruikerslogin

Inleiding

Ik ben Patrick Keysabyl, leerkracht en ICT-coördinator binnen de scholengroep Arkorum.  Omdat ik dagelijks oplossingen vind voor mijn problemen op het internet, wil ik mijn oplossingen ook delen via deze blog.  Mijn schrijfsels zijn in de eerste plaats bedoeld voor collega-ICT-coördinatoren, maar ook voor iedereen die begaan is met ICT in het (basis)onderwijs.  De inhoud van mijn blogs zijn soms technisch, maar vaak ook van pedagogische aard.  Ik kijk oprecht uit naar jouw reacties.  

 

Hour of Code

Computers zijn niet meer weg te denken uit onze wereld.  Maar alles wat een computer kan, werd geprogrammeerd door mensen.  Een synoniem voor programmeren is coderen: het schrijven van een code.  Omdat coderen even belangrijk is als lezen, rekenen en schrijven, wordt van 3 tot 9 december overal ter wereld Hour of Code georganiseerd.  Kinderen krijgen één uurtje codeerles om hen warm te maken voor deze vaardigheid.  Voor de snelle beslissers kwam ik een uurtje coderen geven in een aantal klassen van mijn scholengemeenschap.  Daarvoor heb je niet altijd een computer nodig.

Alle leerlingen die deelnamen, kregen een officieel certificaat van Hour of Code.

Op deze foto's kan je hopelijk zien dat de kinderen zich rot amuseerden. En hun meester ook...

 

Over paswoorden en favorieten

Een veel gehoorde vraag/klacht bij collega's is het beheer van paswoorden en favorieten in de webbrowser.  Er bestaat gelukkig een eenvoudige oplossing. 

Hopelijk maak je thuis gebruik van een moderne browser zoals Edge, Firefox of Chrome.  

Maak je gebruik van Edge, dan kan je inloggen met een mailadres dat door Microsoft beheerd wordt, zoals live of hotmail. 

Maak je gebruik van Firefox, maak dan eerst een firefox-account aan via deze link

Maak je gebruik van Chrome, maak dan gebruik van jouw gmailadres. 

Wachtwoorden automatisch onthouden

Een account bestaat altijd uit een gebruikersnaam of mailadres en een paswoord.  Met deze twee gegevens kan je thuis inloggen in Edge, Firefox of Chrome. Alle  wachtwoorden en favorieten worden dan opgeslagen.  Doe je nu hetzelfde met je leerkrachtenPC in de klas, dan kan je op die computer ook gebruik maken van je wachtwoorden en favorieten.

Favorieten delen

Doe dit niet op de computer van de leerlingen.  Daar zou ik gebruik maken van de browser chrome en een speciaal google-account aanmaken, bv naamvandeschool@gmail.com   Doe je dit op alle leerlingencomputers dan hoef je slechts op één leerlingencomputer een favoriet toe te voegen, die zal daarna zichtbaar worden op alle leerlingencomputers.

Een strip inspreken

Deze week kregen mijn leerlingen deze strip voorgeschoteld.  Zoals vaak vroeg ik mij af hoe ik hier media kon bij betrekken.  Dit werd het resultaat:

  

Groep 1    Groep 2    Groep 3    Groep 4    Groep 5    Groep 6    Groep 7

Ik hoop dat onderstaand stappenplan je uitdaagt om deze leuke activiteit ook eens uit te proberen:

  1. Scan de pagina uit het boek.

  2. Draai de bladzijde eventueel om zodat die recht staat.  Dit kan met elk goed PDF-programma zoals Acrobat Reader.

  3. Knip de verschillende plaatjes uit met het knipprogramma van Windows 10 of gebruik het betere programma Lightshot.

  4. Plak elke afbeelding in een pagina van een presentatie.  Dit kan met Powerpoint, maar ook met Google Drive.  Die laatste staat online en kan je zo in klas opvragen.

  5. Sluit een microfoon aan op de computer.  Dit kan eventueel de microfoon zijn die aan een koptelefoon hangt of een losse microfoon.

  6. Maak een account aan op Screencast-o-Matic  Zo kan je straks je video's onmiddellijk opslaan op de website van Screencast-o-Matic.

 

Het vervolg lees je HIER.

Zag je dit ook in de media deze week: Smart Symbols?

Luister hier naar de reportage op Radio 2 (03:42)

Bekijk hier de reportage op Focus WTV

Bekijk hier de reportage op VRT (11:27)

Klik hier voor foto's

Met QR-codes kan je voor een groot deel hetzelfde bereiken en dat zal je niets kosten, enkel wat moeite.  Interesse?  Bekijk dan zeker de website van meester Sander eens.  

AVG of GDPR

Het is eindelijk een beetje stil rond AVG of GDPR, maar dat betekent niet dat het niet meer van toepassing is.  Om in de lijn te blijven van vorig artikel: Gegevensbescherming begint bij jezelf.  Laat mij een waargebeurd verhaal vertellen.  Juf X van het vijfde leerjaar mailt haar toets door die ze de avond ervoor thuis heeft gemaakt naar school via haar hotmailadres, om de toets zo op school af te kunnen printen.  Ze doet dit 's morgens om 8 uur.  Om 8.15 u.  heeft X een bewakingsopdracht en verlaat daarom haar klas.  Leerling Y vraagt toestemming om snel iets uit klas te halen en merkt in klas dat de PC nog open staat van de juf.  Hij ziet de vragen van de toets en speelt die even later door aan enkele medeleerlingen op de speelplaats.  

Het kan nog straffer en ook waargebeurd.  In een school neemt poetsvrouw V de klas onderhanden over de middag en merkt dat de computer van de leerkracht nog open staat.  Het is juni en V is benieuwd naar de punten van haar dochter die ook op school zit.  Ze opent het rapportprogramma en is blijkbaar snugger genoeg om er de resultaten uit te filteren.

Beide voorbeelden hadden voorkomen kunnen worden als de leerkracht de computer had afgesloten.  Daarvoor moet je de computer niet uitzetten.  Als je gelijktijdig de windowsknop indrukt samen met de L-toets (lock) dan sluit je de computer.   Even inloggen met je paswoord en je kan onmiddellijk terug verder.  Dit zou bij elke leerkracht een automatisme moeten worden.

 

Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Via Teamviewer kan ik zien hoeveel computers van mijn scholengemeenschap er niet worden uitgezet 's avonds. Gisterenavond waren er dat honderddertien om 19u17.  Misschien zaten daar nog enkele PC's tussen van leerkrachten die in hun klas aan het werk waren, maar ik vermoed dat de meeste PC's gewoon niet werden uitgezet bij het verlaten van de klas.  Ik schat dat zo'n computer die aan staat, maar waar niet aan wordt gewerkt, gemiddeld zo'n 200 W per uur verbruikt.  Voor één nacht (tussen 18u en 8u)  bedraagt dit dus 2,8 kWh.  Voor 113 PC's is dat  312 kWh of zo'n 71,76 kg CO2 berekend aan 0,23 kg CO2 per kWh per nacht!.  Op jaarbasis loopt dit op tot 62.400 kWh, 14,3 ton CO2 en €9360.  Bij deze laatste berekening ga ik uit van 200 schooldagen en nachttarief.  Ik ben zo optimistisch dat ik ervan uitga dat in de weekends en vakanties alle computers uit zijn.  €9360 komt neer op 55 pc's van het type waarvan ik er onlangs bestelde.

Je zou nu zelf de berekening kunnen maken voor de beamers die blijven branden tijdens de speeltijd en over de middag als je weet dat een beamer gemiddeld ook zo'n 200 Watt per uur verbruikt.

(Fijn)stof om even over na te denken, lijkt me.

Gebruik de juiste termen

Ik stoor mij vaak aan verkeerde terminologie. Zo wordt voor een presentatie vaak het woord Powerpoint gebruikt of Excel voor een rekenblad of Word voor een tekstdocument. Alle drie zijn het toeval of niet, Microsoftproducten. Ik heb helemaal niets tegen deze programma's, maar er zijn veel manieren om een presentatie te maken en vaak worden ze allemaal benoemd als een Powerpoint. Durf je leerlingen uit te dagen om verschillende soorten programma's te gebruiken om een presentatie te maken, naast Powerpoint: Google Presentaties, Prezi, Haiku Deck, SlideDog, Powtoon, ... Ik hoop ook dat men in het secundair onderwijs eindelijk afstapt van de verplichting om Powerpoint, Word en Excel te gebruiken, terwijl er veel alternatieven zijn die ook de moeite waard zijn en vaak nog gratis op de koop toe.

Handleiding met 19 video's over Openboard

Ik blogde vorige week over het schitterende Openboard.  Ik heb ondertussen  een uitgebreide handleiding geschreven aan de hand van 19 video's die telkens een onderdeel van Openboard verduidelijken.  Ook wie gebruik maak van een ander merk digitaal bord kan gebruik maken van Openboard dat volledig bordonafhankelijk werkt.  Eindelijk kunnen lessen onderling gewisseld worden.

Klik HIER om de index met video's te zien.

Oeps, verkeerd verbonden

Oeps verkeerd verbonden