Leer programmeren met Angry Birds
Programmeren is altijd mijn dada geweest. In een ver verleden heb ik zelf tientallen educatieve spelletjes geschreven en jaarlijks herneem ik mijn cursus LOGO met leerlingen van het zesde. Maar via ICT-vijver van collega Koen Fonteyn, ontdekte is het project van code.org Een korte uitleg van de opzet van de website lees je op zijn edublog.
Maar er is meer. Als leerkracht maak je best zelf een account aan. Hiermee kan je secties aanmaken voor je klas(sen). Leerlingen krijgen een code waarmee ze automatisch aan een sectie worden toegevoegd, zonder dat ze verder een mailadres moeten ingeven. Als leerkracht kan je zo perfect opvolgen welke problemen ze reeds hebben opgelost. De leerlingen kunnen dan ook ten allen tijde het parcours verder zetten, zonder dat ze steeds moeten starten vanaf nul. De makers schatten in dan de kinderen zo'n twintig uur nodig hebben om alle problemen op te lossen. Dit lijkt me dus een mooi jaarprogramma te worden, waarbij je wekelijks een uurtje programmeren inlast. Het is ook ideaal materiaal voor een kangoeroeklas.
Achter de website zit de organisatie code.org waar heel wat grote namen hun schouders onder hebben gezet zoals Mark Zuckerberg of Bill Gates, om maar onmiddellijk de bekendste te noemen. Doel van deze organisatie is om wereldwijd kinderen aan het programmeren te krijgen, want in de toekomst zullen we programmeurs nodig blijven hebben. Ik sta zelf volledig achter dit opzet.
Reactie toevoegen