ICT-zelfevaluatie
ICT evalueren, het blijft een heikel punt. Hoe kan je evalueren of de eindtermen bereikt zijn? Evalueer je het product, het proces of beide? Hoe kan je als leerkracht efficiënt evalueren? Welke tools bestaan er om te evalueren?
In de steungroep ICT van de diocesane begeleiding waar ik ook in zetel (stoel is correcter) hebben we al menige keren gedebatteerd over dit onderwerp. Collega's uit Antwerpen zijn ook met dit thema bezig en via hen kregen we dit werkdocument in handen. Hier is het de bedoeling dat de leerlingen zichzelf evalueren en dat deze zelfevaluatie bij het rapport wordt gestoken. Wellicht een goed idee om dit tijdens deze evaluatieperiode eens uit te proberen. Het document bestaat uit twee delen: een korte handleiding (blz. 1) en de eigenlijke zelfevaluatie (blz. 2 en 3) Deze evaluatie is gebaseerd op de ICT-eindtermen. Als leerkracht moet je elke vraag wel leiden, want een woordje omschrijving is meer dan nodig. Dit vind ik nu het zwakke punt van deze evaluatie.
Ik maak hier in de toekomst eens een Google formulier van.
Reactie toevoegen