Conflict voor een snelkoppeling
Ik wil graag een gebeurtenis delen van vandaag.
In één van mijn scholen verhuizen de oude computers uit de computerklas naar de benedenbouw: eerste, tweede en derde leerjaar. Ik heb er Windows 2000 op gezet en op dezelfde manier geconfigureerd als de nieuwe computers in de computerklas. Hierbij werk ik met een mapje, waarin alle programma's netjes gerangschikt staan volgens uitgever, zodat de leerkracht alles snel kan terugvinden. Ik leverde en installeerde vandaag een computer in het 2de leerjaar bij Meester P. Toen alles draaide (weliswaar wat trager dan op een hedendaagse machine) vraag P. of mijn digitaal rekenboek er ook op stond. Ik toonde dat het icoontje in de map Triangel stak. Toen ik aan de installatie van een volgende computer wilde beginnen in een andere klas, vroeg P of ik geen rechtstreekse snelkoppeling op het bureaublad wilde zetten van het digitaal rekenboek. Ik zei laconiek: "Maar dat mag jij ook doen hoor P." Ik kreeg toen te horen dat dit toch mijn werk was en dat hij één van de grootste computersgebruikers was van de school (wat ook klopt) en dat ik dat nog niet voor hem wilde doen. Blijkbaar had ik een gevoelige snaar geraakt. Omdat ik niet van valse muziek hou in een (werk)relatie, vroeg ik hem wat eigenlijk het probleem was. Het probleem was snel duidelijk. P. gaf toe dat hij geen snelkoppeling kon maken op het bureaublad. Ik heb hem dat dan ook rustig uitgelegd en na een gesprekje was alles weer snel bijgelegd.
Maar dit feit toonde nogmaals aan dat er nog veel werk is aan de winkel. Je probeert in een halve dag zoveel mogelijk te doen, maar je stelt dan vast dat de basiskennis bij veel collega's nog niet gekend is, zodat je ook hierin nog tijd moet investeren.
Meneer de minister, mogen de ICT-coördinatoren nog enkele uurtjes bijkrijgen?
Reactie toevoegen