De ICT-coördinator: pedagogisch en/of technisch
Ik ontmoet regelmatig verschillende ICT-coördinatoren. In mijn scholengemeenschap zijn we met z'n vijven. Ik zit ook in de diocesane stuurgroep van mijn provincie. Aan de hogeschool in Brussel bestaan de cursisten ook uit ICT-coördinatoren. In mijn vele contacten met collega's valt me op dat er als ICT-coördinator steeds minder tijd is voor pedagogische taken, omdat technisch werk de overhand heeft. Ik was vroeger van mening dat een goede ICT-coördinator zichzelf overbodig moest kunnen maken. Leerkrachten moesten met de gekregen kennis op den duur zelfstandig kunnen werken met ICT. Nu stel ik vast dat hoe beter ICT in een school draait, hoe meer (technisch) werk er is voor de ICT-coördinator. Omdat men de computer meer en meer gebruikt, willen de leerkrachten ook dat het computerpark zijn werk doet. Door het leerlingenaantal dat daalt, zijn er echter minder uren dan vroeger. We moeten dus merkelijk meer doen met minder tijd en dat frustreert niet alleen mezelf, maar ook mijn leerkrachten.
Zijn er nog ICT-coördinatoren met deze ervaringen?
Reactie toevoegen