IDP-proeven
Ik wil nog even terug komen op de IDP-proeven uit mijn blog van gisteren. Allereerst verloopt deze vandaag wel vlekkeloos in een andere school. Ik weet dus niet de oorzaak van de problemen van gisteren.
Ik wil het even hebben over de inhoud van de proef.
Er zijn verschillende vormen mogelijk van antwoorden:
1. Kies het juiste antwoord uit een reeks
2. Kies de juiste antwoorden uit een reeks
3. Vul het juiste antwoord in
4. Klik aan op een figuur
Door deze variatie zijn er ook heel gevarieerde vragen mogelijk. Het gebruik van afbeeldingen is typerend in deze proeven. Ik vind de vragen zeer goed en ook heel gevarieerd. Veel vragen sluiten goed aan bij het dagelijks leven van de kinderen. Zelfs doe-vragen worden op een originele manier aangepakt: je ziet een meetlat liggen onder een visitekaartje en de vraag luidt hoe lang het visitekaartje is.
Maar makkelijk zijn de vragen niet. Ik stel vast dat de knapste leerlingen niet de zeer goede scores halen die ze bij de ouderwetse proeven wel gewoon zijn. De meerkeuzevragen zullen hier zeker voor iets tussen zitten.
Technisch weet ik dat de toetsen worden opgesteld met een programma van Oracle.
Nog een groot voordeel van deze proeven is dat je als leerkracht niets hoeft te verbeteren. Het is wel jammer dat je niet onmiddellijk als leerkracht een foutenanalyse kunt opvragen van de resultaten, maar je krijgt dit achteraf wel doorgemaild.
Was ik gisteren niet zo gelukkig, vandaag heb ik de tijd gehad om de vragen rustig te overlopen en ik voel me er goed bij.
Reactie toevoegen