Gebouwd met Drupal

JufYvon

 

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator op rust.  Ik ben nog steeds verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

QR-code

 

class="statcounter"> href="http://www.statcounter.com/drupal/"
target="_blank"> src="http://c.statcounter.com/3185000/0/ef99cd2f/0/"
alt="drupal analytics" >

Strippen

 

Ik heb iets met strips.  In 2006 behaalde ik met het project Strippen is best leuk, samen met juf Leen de eerst prijs in de Digikidswedstrijd. Elk jaar maak ik ook met mijn leerlingen van het zesde leerjaar een ludiek jaaroverzicht aan de hand van een strip.  Dit jaar hebben we tijdens de les drama ook Man bijt hond nageaapt:

1) Suske & Wiske: De windmakers door Hanne en Laure

2) Jommeke: Mama Mataboe door Ruben en Benjamien

3) Kiekeboe: Een witte kerst door Silke en Tine

4) Urbanus: Urbanus op Uranus door Nick en Jonie

5) FC De Kampioenen: Boma in de wellness door Céline en Demi

6) Samson en Gert: De babysit door Charlotte en Mélanie

7) Nero: Het kwade oog door Louis en Michiel

8) Kiekeboe: 99plus door Charlotte en Louise

9) Kiekeboe: Tiznoland door Johanna en Casini 

Volgend jaar zou ik een volledige strip willen presenteren met een presentatieprogramma zoals Powerpoint of Impress.  Ik heb het stappenplan reeds klaar:

1. Kies klassikaal een strip uit die geschikt is om te strippen. Het is hierbij belangrijk dat er niet teveel personnages in voorkomen en dat er voldoende dialogen zijn per pagina. 

2. Scan alle bladzijden in van de strip. Dit kan vooraf gebeuren door de leerkracht of door enkele leerlingen indien er een scanner aanwezig is op school.

3. De klas wordt verdeeld in groepjes van 2 (en een groepje van 3 bij een oneven aantal) Elke groep krijgt een aantal opeenvolgende pagina's te verwerken uit de strip zodat alle pagina's van de strip verwerkt kunnen worden.

4. In de computerklas wordt elke tekening uit elke pagina geknipt en opgeslagen als aparte tekening.  Elke tekening krijgt een volgnummer, zodat achteraf alles gemakkelijk kan terug gevonden worden en gesorteerd.  Hiervoor is het makkelijk als je vooraf de strip kopieert en elke afbeelding een nummer geeft.

5. In klas wordt de strip klassikaal voorgelezen en opgenomen.  Elk groepje krijgt zijn eigen bestand. De opname gebeurt met Audacity en wordt als mp3 opgeslagen.

6. In de computerklas worden alle dialogen met Audacity in stukken geknipt volgens ze voorkomen bij een afbeelding.  Elke dialoog krijgt hetzelfde volgnummer als de afbeelding, zodat die gemakkelijk terug worden gevonden.

7. In de computerklas wordt nu een presentatie gemaakt met de verschillende afbeeldingen en de dialogen die erbij horen.

8. De leerkracht voegt alle presentaties samen tot één strip.  Eventueel kan met Camtasia deze strip tot een video worden verwerkt die op het internet kan worden gezet.  Hiervoor kan je gebruik maken van Youtube of GarageTV.  De presentatie kan je ook op het eigen netwerk zetten, zodat de strip kan bekeken worden door leerlingen van de lagere klassen.

Hierbij zijn volgende ICT-eindtermen belangrijk:

5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

Reactie toevoegen

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag voorkomt spam als reactie. Sorry voor het ongemak.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.