Digitale escaperooms
Escaperooms schieten als paddenstoelen uit de grond. Ik heb nog niet de kans gehad te ontsnappen uit een professionele escaperoom, maar ik heb er wel al van kunnen genieten in een zelf gemaakte escapeschool tijdens een activiteit van een vereniging waarvan ik deel uitmaak. Met de collega's bouwen wij iets gelijkaardigs bij het afscheid van mijn vorige directeur die enkel op pensioen kon gaan, indien hij wist te ontsnappen uit de school.
Maar wist je dat er ook digitale escaperooms bestaan? Ik kwam ze op het spoor via een twitterbericht van André Manssen. Interessante tweets sla ik op en soms duurt het weken vooraleer ik de tijd vrij maak om ze te ontleden. Deze week was het zo ver.
De digitale escaperooms van André richten zich vooral tot de bovenbouw van de lagere school. Een gegeven onderwerp wordt uitgediept aan de hand van video's, puzzels, teksten en vragen. Telkens moet een sleutel worden gezocht en alle sleutels samen geven een vrijgeleide naar de uitgang. Het lijkt me een bijzonder leuke activiteit om kinderen een onderwerp zo te laten uitdiepen. De escaperooms van André maken vooral gebruik van PDF-bestanden en invulformulieren van Google, verzameld in een Google Site.
Meester Henk doet het vooral met Yurls en heeft inmiddels ook heel wat digitale escaperooms uitgewerkt.
Nu lijkt het mij wel leuk als de leerlingen zelf zo'n digitale escaperoom uitwerken. Ik heb daarom dit stappenplan ontwikkeld. Omdat de instrumentele vaardigheden vaak onvoldoende aanwezig zijn bij leerlingen en vooral leerkrachten, vind ik het werken met beveiligde PDF-bestanden in een Google Drive-map de makkelijkste optie om mee te werken. Ik werkte HIER een simpel voorbeeld uit.
Digitale escaperooms doen me trouwens een beetje denken aan webquests waarvan ik er vroeger ook enkele maakte, onder andere over luizen.
Reactie toevoegen