Gebouwd met Drupal

JufYvon

 

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator op rust.  Ik ben nog steeds verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

QR-code

 

class="statcounter"> href="http://www.statcounter.com/drupal/"
target="_blank"> src="http://c.statcounter.com/3185000/0/ef99cd2f/0/"
alt="drupal analytics" >

Probleem oplossend denken

In mijn vorige blog had ik het over de toespraak van Ken Robinson over creativiteit. Creativiteit gaat voor mij verder dan tekenen, bewegen of muziek. Creativititeit is voor mij ook probleem oplossend denken of in simpele woorden: hoe pak je een probleem aan.  Ik heb vroeger heel veel educatieve spelen geprogrammeerd en steeds was de uitdaging: Via welke weg kan ik mijn doel bereiken?  Er bestaan tientallen verschillende manieren om een probleem in programmacode op te lossen.

In ons onderwijs bieden wij ook voortdurend problemen aan, maar veel collega's leren de kinderen niet creatief deze problemen op te lossen.  Klassikaal wordt een eenheidssoep opgediend, die de kinderen moeten opeten.  OK, zwakke kinderen zijn gediend met die eenheidssoep, maar knappe kinderen vinden soms een oplossing sneller op hun creatieve manier. 

De problemen die we aanbieden laten vaak ook weinig creativiteit toe.  De computer vind ik daarom het ideale instument om problemen aan te bieden die niet volgens de klassieke algoritmen kunnen worden opgelost. De problemen die Rekenweb aanbiedt, vind ik daarom schitterend: ze benaderen wiskunde vanuit een heel andere hoek die kinderen gewoon zijn.  Ze leren zo echt creatief denken.  Als leerkracht mag je dan echter niet de fout maken om ze voortdurend te willen helpen.  Laat ze maar fouten maken (zei Ken Robinson dat ook niet?), maar geef ze de attitude mee dat ze uit hun fouten moeten leren. 

Zelf heb ik ook enkele pogingen ondernemen om creatieve problemen te creëren.  Vorig jaar liep Breek de Code, waarin je een tientallen problemen moet oplossen.  Telkens je een probleem oplost, krijg je een code om naar het volgend probleem te gaan.  In mijn Speelhuisjes staken ook af en toe interessante problemen. Vandaar hebben mijn leerlingen nog een gezweet op het spel Flessen.  Even meegeven dat de Speelhuisjes (en andere educatieve software) nog steeds gratis 10 keer kunnen getest worden via deze link.

Ik stel vast dat ook zwakkere kinderen blij zijn als ze creatieve problemen krijgen voorgeschoteld. De computer is een geduldige leerkracht die hen niet opjaagt of hen de indruk geeft dat ze zwakker zijn.  Zo verdwijnt de faalangst snel als ze aan de computer werken.  Bezige bijen die zelden kunnen stilzitten, worden als het ware gehypnotiseerd door het scherm en concentreren zich veel langer aan het scherm, dan als ze een blad papier voor zich hebben.

Laat dit alles een pleidooi zijn voor creatieve problemen aan de computer.

Reactie toevoegen

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag voorkomt spam als reactie. Sorry voor het ongemak.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.