Scratch: een programmeertaal voor iedereen van 8 tot 88 jaar
In drie scholen zijn we nu bezig met Blocky of code.org in het vijfde en/of zesde leerjaar. De kinderen vinden het reuze. Je ziet snel kinderen met talent, die gaan met reuzesprongen vooruit zonder hulp van mij. Anderen blijven hangen bij eenvoudige opdrachten. Ik heb nog nooit zoveel keer in een les het aha erlebnis gehoord, je hoort ze zo bijna letterlijk een klik maken naar een hoger niveau. Leerlingen helpen elkaar spontaan, maar vaak is dit trots de oplossing tonen zodat de ander niet geholpen wordt. Ik help enkel met tips, nooit door de oplossing te tonen. Ik ben zelf door de verschillende niveaus heen en blijf nu een beetje op mijn honger zitten. Ik wil meer kunnen doen met sommige kinderen.
Tijdens de les vertelden twee leerlingen dat Blocky goed lijkt op Scratch. Ze hadden hiermee een sessie gevolgd bij Coderdojo. Ik kende deze programmeertaal wel reeds enkele jaren van naam, maar zelf had ik het nog nooit bekeken, tot vandaag. Ik geef zelf al jaren een cursus Logo aan de leerlingen van het zesde.
Scratch is een objectgeoriënteerde programmeertaal die net als Blocky werkt met blokken die je aan en in elkaar vastmaakt. Op die manier stel je code samen met als resultaat dat er iets gebeurt op het scherm wat je zelf geprogrammeerd hebt. Het aantal opdrachten en mogelijkheden is veel groter bij Scratch dan bij Blocky. Wanneer je online werkt met Scratch - want je kan het ook downloaden om offline te werken - kan je, als je een login aanmaakt, je programma's opslaan en resultaten van anderen bekijken. Er is voor leerkrachten ook uitgebreide ondersteuning en een forum.
De beste Nederlandstalige handleiding vond ik bij TU Delft. Hiermee kunnen kinderen in een kangoeroeklas zelfstandig aan de slag. Het blijft natuurlijk belangrijk als begeleider dat je het programma ook beheerst. Ik probeer het alvast uit voor mezelf.