Tafeltje rep je
In 1996 beschreef ik hoe goede educatieve software er moet uitzien:
- Het programma moet één of meerdere educatieve doelen aanbieden die terug te vinden zijn in het leerplan of de eindtermen ( dat laatste heb ik er nu bijgevoegd).
- Het programma moet prikkelend werken, voldoende variatie bieden zodat de kinderen er niet vlug op uitgekeken raken.
- In het programma moeten verschillende moeilijkheidsgraden kunnen worden ingesteld.
- Bij een foutief antwoord moet er voldoende feedback zijn.
- Als opvoeder is het belangrijk om achteraf een stand van zaken op te vragen via een uitgebreid rapport.
- Een namenbestand moet de login van alle leerlingen bijhouden en registeren.
- De leerkracht moet centraal alles kunnen instellen.
De educatieve programma van EWOC voldoen aan al deze criteria. Toegegeven, ze zien er een beetje oubollig uit, soms zelfs uit het DOS-tijdperk, maar inhoudelijk vind ik de programma's heel sterk. Het is wel even doorbijten in het begin om alle programma's meester te worden. Gelukkig steekt er een uitgebreide handleiding bij elk programma. Toch gebeurt het dat leerkrachten mij aanspreken dat ze de opzet van een programma niet begrijpen. Als voorbeeld heb ik daarom onderstaande screencast gemaakt over het programma Tafeltje rep je: