ICT in mediaopvoeding
In het aprilnummer van School+visie vind je het artikel De inbedding van ICT in mediaopvoeding.
Het artikel is geschreven naar aanleiding van de nieuwe visietekst De inbedding van ICT in mediaopvoeding als opportuniteit voor de geïntegreerde aanpak ervan (of via: www.vvkbao.be (> inloggen > pedagogisch-didactisch > leergebiedoverschrijdend > mediaopvoeding > modellen)).
In de visietekst vind je een antwoord op vragen als: Waarom besliste de leerplancommissie om het ICT-leren in te bedden in mediaopvoeding? Welke voordelen biedt die inbedding? Wat betekent dat voor het ICT-beleid op school? Wat betekent dat voor de ICT-coördinator?
De conclusie onderaan het artikel vat perfect de inhoud samen:
De invoering van het nieuwe Leerplan Mediaopvoeding stelt drie algemene doelen voorop: werken aan mediageletterdheid, mediawijsheid en technische en instrumentele competentie. Die kunnen gezien worden als de belangrijkste speerpunten voor een nieuw mediabeleid op school. De implementatie van dit leerplan heeft gevolgen voor het ICT- gebeuren dat voortaan ingebed wordt in de bredere mediaopvoeding. In die zin gelden de doelen van mediaopvoeding ook binnen de ICT-context als bij de leerlingen na te streven kennis, vaardigheid en attitudes.