ICT & zorg
Dit jaar zijn mijn uren ICT verminderd door de daling van het aantal leerlingen binnen mijn scholengemeenschap. Ik vind dit heel erg, want daardoor valt een school weg waar ik bijzonder graag kwam. Bij deze wil ik nog eens een oproep doen aan onze minister om alsjeblieft ICT niet te vergeten. Zorg wordt vertroeteld bij het toekennen van lestijden, maar ik (en ik ben niet alleen) heb het gevoel dat we voor ICT steeds meer moeten doen met minder uren. Een collega verwoordde het als volgt: hoe beter ICT draait in een school, hoe meer werk we hebben. Zouden we niet beter wat minder ons best doen? In het verleden heb ik eens aan de alarmbel getrokken, maar ik heb enkel een reactie gekregen uit politieke hoek van het Vlaams Belang. Gelukkig werd de alarmbel wel gehoord door de media. Maar het heeft niets uitgehaald.
De uren die ik kwijt speelde als ICT-coördinator, heb ik teruggekregen als zorgcoördinator. In mijn ankerschool (de school waar ik 15 jaar fulltime in het tweede leerjaar stond) hebben we ervoor gekozen om ICT te gebruiken om zo efficiënt mogelijk zorg aan te bieden. We hebben het plan opgevat om leesteksten en dictees aan te bieden in luistervorm op de website voor alle leerlingen, maar vooral voor die leerlingen waarbij dit een steun zal zijn. Een voorbeeld kan je inmiddels bekijken en beluisteren op http://www.site4school.net/ark/?q=remi6 Het is wel de bedoeling om later deze pagina te beveiligen, zodat ze enkel toegankelijk is voor onze leerlingen. De website zelf stelt nog niets voor, het is nog een lege doos die gevuld moet worden. Scholen die reeds met Site-4-School werken kennen deze manier van werken.
De leesles werd ingesproken met Audacity en weggeschreven als MP3. Dit bestand heb ik geplaatst op de gratis webruimte van Widows Live Skydrive. Daarna heb ik het bestand ingesloten in de website, waar het onmiddellijk kan beluisterd worden. Daarnaast kan het bestand ook gedownload worden, zodat het bijvoorbeeld op een mp3-speler kan gezet worden. Dit lijkt me comfortabeler voor gebruik in de klas, omdat de leerling dan niet aan de pc hoeft te zitten. Hij kan op zijn bank met een oortelefoon meevolgen, pauzeren, door- of terugspoelen.