Welke soorten educatieve programma’s bestaan er?
· Drill & practice-programma’s of inoefenprogramma’s behoren tot de groep die we het vaakst aantreffen op de lagere school. Ze hebben als hoofddoel een leerstofonderdeel in te oefenen. Dat kunnen de tafels zijn, maar ook de juiste schrijfwijze van woorden. Wie kent er niet het programma waarbij je met een helikopter over de hoofdsteden van de Europese landen vliegt. Herhaling is de moeder van het onderwijs. Deze programma’s dragen daar hun steentje toe bij op een leuke manier.
Inoefenprogramma's worden aangeboden als freeware of commercieel. Freeware betekent dat je niet hoeft te betalen om de software te gebruiken. Commerciële software is wel betalend.
Deze programma's vallen onder de ICT-eindterm De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
· De computer heeft zijn klassiekers die je reeds lang terug vindt op elk type computer. Deze gebruiksprogramma’s kunnen ook een grote educatieve waarde hebben: tekenprogramma’s, tekstverwerkers, database. De computer wordt hier als werktuig gebruikt.
Het is voor kinderen een hele ervaring om met de muis perfecte rechthoeken, cirkels en driehoeken te tekenen. Met enkele muisklikken worden deze vlakken prachtig ingekleurd en mooi binnen de lijntjes.
Ik beweer hier niet dat we geen spellingsonderwijs meer moeten geven, maar ik vind de overdreven belangstelling voor de spelling door sommige collega’s een beetje overdreven. Ik heb nooit wakker gelegen van de nieuwe spelling. Mijn tekstverwerker toont mij onmiddellijk dat insekt volgens de nieuwe spelling een insect is geworden. Zelfs verkeerde vervoegingen worden opgespoord.
Deze programma's vallen meestal onder de eindterm De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
· Simulatieprogramma’s bootsen de werkelijkheid na. Vaak kunnen ze vlugger en eenvoudiger een situatie uitbeelden. Hoe werkt een motor, een sluis, de kringloop van het water? Vaak worden er ook simulaties gebruikt in de inoefenprogramma’s. Via Youtube of BeeldbankTV kan je nu ook heel wat zaken aanschouwelijk voorstellen in de klas. Een video is nu wel niet echt een simulatie, maar het bootst ook de werkelijkheid na.
· Informatiebronnen bieden informatie aan. Tegenwoordig kan een hele encyclopedie worden geraadpleegd via de computer. Niet voor niets wordt de Winkelprins niet meer verkocht als boek. Wikipedia is een vrij toegankelijke encyclopedie die samengesteld wordt door duizenden vrijwilligers.
Deze programma's vallen onder de eindterm De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
· Communicatieprogramma’s laten mensen met elkaar communiceren via de computer. Mail- en chatprogramma's vallen onder deze categorie, maar ook forums. Ik weet niet of im-is-in-nen in de Vandale is opgenomen, maar het is in elk geval heel populair onder jongeren. Zorg er wel voor dat jongeren in een beveiligde omgeving met elkaar chatten.
Deze programma's vallen onder de eindterm De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
· Edutainment-programma’s combineren ontspanning en leren. Een puzzel stimuleert vaak de visuele discriminatie. Edutainment-programma’s plakken graag het etiket “educatief” op zichzelf. Neem dat vaak met een korreltje zout. Toch vind ik puzzelprogramma's bijzonder interessant, omdat de kinderen probleemoplossend leren denken op een totaal andere manier dan in een klassituatie. Het is ook voor hoogbegaafden een ideale uitdaging.
Deze programma's vallen onder de eindterm De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.