Vraag van de week
We horen in de media allerlei dingen over Chat GPT en willen dit uiteraard uitproberen met de kinderen. Klassikaal lukte mij dat zonder problemen maar kunnen we dit ook laten gebruiken op de leerlingcomputers? Zijn er daar gevaren aan verbonden (puur op ICTvlak?)
Er zijn technisch geen gevaren, leerlingen moeten wel ingelogd zijn als ze ChatGPT willen gebruiken. Ik vind het zelf een fantastische tool, maar het is mediawijs om met jouw klas de voor- en nadelen te bespreken. Je kan deze trouwens zelf vragen aan Chat GPT wat de voor- en nadelen zijn. De tool zal daar een fantastisch antwoord op geven:
- Natuurlijke taalverwerking: ChatGPT is getraind op grote hoeveelheden taalgegevens, waardoor het in staat is om natuurlijk te communiceren met mensen.
- Snelheid: ChatGPT kan snel antwoorden geven op vragen, wat het gebruik ervan efficiënter maakt.
- Flexibiliteit: ChatGPT kan worden aangepast aan verschillende toepassingen, zoals klantenservice, e-commerce en onderwijs.
Nadelen van ChatGPT zijn:
- Contextuele beperkingen: ChatGPT is afhankelijk van de context van een vraag om een relevant antwoord te geven, dus als de context onduidelijk is, kan het antwoord onjuist zijn.
- Bias: Omdat ChatGPT is getraind op bestaande taalgegevens, kan het de bias van deze gegevens weerspiegelen.
- Beperkte creativiteit: ChatGPT is een reactief systeem en niet in staat om proactief nieuwe ideeën te genereren.
En als je de vraag nog eens stelt, dan zal Chat GPT een ander antwoord geven, dat inhoudelijk nog steeds klopt. Of probeer deze vraag eens met jouw leerlingen: Wat zijn de voor- en nadelen van chat CPT uitgelegd voor kinderen?
Je kan via deze link Chat GPT zelf uittesten. Bangelijk interessant!