Van Phaser naar elk multimedia-apparaat
In een vorige blog beschreef ik, waarom ik uiteindelijk Flash begraven heb. Vandaag stond nog toevallig op zdnet.be dat Chrome standaard Flashbanners bant. Een kleine test leerde me dat flashprogramma's blijkbaar wel nog werken.
De teloorgang van Flash begon toen ene Steve Jobs Flash bande op de iPad. Daardoor konden programma's gemaakt in Flash zonder hulpmiddelen niet afspelen op dit toestel. Ook Android die in den beginne nog Flash ondersteunde, stopte vanaf versie 3 -dacht ik- met het afspelen van Flash. Met Adobe Air lukt Flash nog wel op beide besturingssystemen, maar gebruiksvriendelijk is anders. Sommige browsers als de Puffinbrowser slagen er ook in om Flash op het scherm te toveren, maar je boet heel wat aan snelheid in op die manier.
Phaser is een framework dat de javascript een boost geeft en de mogelijkheden van deze programmeertaal op bijna gelijke hoogte brengt van Flash. Flash is superieur, maar daar zie je als gebruiker niet veel van, je ervaart eerder de nadelen van Flash. Phaser voegt functies toe aan javascript, die je heel wat werk uit handen nemen. Standaard is het werken met geluid onder javascript een kleine kwelling, maar in combinatie met Phaser is dit behoorlijk eenvoudig. Het grootste voordeel van Phaser is dat je platformonafhankelijk programmeert. Je hoeft je weinig zorgen te maken waar je programma zal draaien: in een browser op een pc, tablet of smartphone, als app onder Android, iOS of Windows 10. Phaser zorgt ervoor dat alles netjes geschaald wordt volgens de resolutie van het toestel waarop het draait.
Phaser is volledig gratis, een groot verschil met Adobe Flash, waarvoor je behoorlijk diep in je zakken mag tasten. Er zijn wel gratis alternatieven als FlashDevelop. Om javascript te programmeren volstaat in principe een simpele editor als kladblok, maar die is voor mij te rudimentair. In een volgende blog verklap ik welke editor ik heb gekozen.