Gebouwd met Drupal

JufYvon

 

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator op rust.  Ik ben nog steeds verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

QR-code

 

class="statcounter"> href="http://www.statcounter.com/drupal/"
target="_blank"> src="http://c.statcounter.com/3185000/0/ef99cd2f/0/"
alt="drupal analytics" >

Reactie toevoegen

Tools om te programmeren binnen HTML5

 TAGO

Het is helemaal niet mijn bedoeling om een cursus programmeren te schrijven.  Ik wil gewoon mijn ervaringen delen in mijn zoektocht naar een alternatief voor Flash.  Ondertussen heb je kunnen lezen dat ik gekozen heb voor Javascript in combinatie met Phaser.  Tijdens mijn leerproces met Javascript maak ik vaak gebruik van W3SCHOOLS een overzichtelijke, gestructureerde website, waar je ook nog eens alles kunt uittesten in een digitale zandbak. 

Tijdens het programmeren, heb je een editor nodig.  In principe kan je daarvoor kladblok gebruiken, maar ik gebruik liever een editor die tips geeft over de syntaxis van de programmeertaal.  Ik gebruikte eerst Brackets van, jawel Adobe, maar ik las heel positieve kritieken over Webstorm van Jetbrains.  Die laatste is niet gratis, maar is zijn geld waard.

Voor het grafisch deel, zoals het maken van de knoppen, boxen en tekeningen, gebruik ik zowel Flash als Paintshop Pro, mijn vertrouwd tekenprogramma.  Flash blijft ook nog altijd een goede vectoranimator, waarmee je afbeeldingen zonder kwaliteitsverlies kunt vergroten en webwerken.  Om alle assets op de juiste plaats te krijgen, gebruik ik de MightyFingers Game editor, maar als programmeereditor raakte ik er geen wijs uit.

Het uittesten van het programma gebeurt binnen de brower.  Via logs in de console van Chrome vraag ik de inhoud van variabelen op.  Het debuggen is niet zo gebruiksvriendelijk als onder Flash, maar het lukt.

Programmeren is voor mij een proces van leren uit jouw fouten.  Je steekt soms uren in het vissen naar een fout in je programma en dan blijkt dit een hoofdleter te zijn waar een kleine letter verwacht wordt.  Soms is het een , i.p.v. een ;  Maar tijdens dit zoekproces leer je eigenlijk ook veel bij.  Wanneer ik een probleem echt niet kan oplossen, dan ga ik te rade op het forum van HTML5 Game Devs waar  gebruikers van overal ter wereld je gratis bijstaan met raad en daad.  

Ondertussen is mijn eerste educatief programma in HTML5 (bijna) klaar.  Volgende week blog ik over TAGO.  Ik hoop daarna met de Intel XDK developerstool het programma in een app te gieten voor Android en/of iOS.  Deze tool is volledig gratis, je moet enkel een account aanmaken.

Toen ik twintig jaar geleden leerde programmeren in Visual Basic, stond ik er helemaal alleen voor.  Nu zijn alle tools (bijna) gratis en vind je heel veel ondersteuning op blogs en forums.  Ik probeer mijn kiezelsteentje bij te dragen.

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag voorkomt spam als reactie. Sorry voor het ongemak.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.