Logboek
Neen, ik wil het deze keer niet over (b)loggen hebben, wel over het gebruik van een logboek in de computerklas. Bij de doorlichting is de kans groot dat de inspectie ook het ICT-gebruik van een klas bevraagd. ICT is niet enkel het domein van de ICT-coördinator, maar vooral van de klasleerkracht. Het is wel de taak van de ICT-coördinator ervoor te zorgen dat de computers werken en dat er interessante software op draait. In het begin begeleidt de ICT-co ook de leerkrachten op pedagogisch vlak, maar de ICT-co zich op termijn overbodig moeten kunnen maken. (Een ideale droom die momenteel nog in veel scholen een nachtmerrie is...)
Ik ben tegen papier voor het papier, maar ik vind het wel belangrijk dat je zowel in de computerklas, als in je eigen klas, een logboek bijhoudt, waarin je noteert wat je gedaan hebt en bij welke eindtermen dit aansluit. Als je met dit logboek kan aantonen dat je regelmatig ICT gebruikt en dat je rekening houdt met alle eindtermen, kan de inspectie, mijn inziens, weinig opmerkingen maken.
Een voorbeeld van het logboek dat ik gebruik in mijn scholen, vind je in bijlage. Het is echt de bedoeling dat er zo weinig mogelijk wordt genoteerd. Binnen de minuut is dit ingevuld. Ik zou in de toekomst dit logboek graag online aanbieden via Google Docs, zodat ik als ICT-coördinator zicht heb op wat mijn collega's doen, niet om ze te controleren, wel om ze beter te kunnen ondersteunen.