Breng de verkiezingen in de klas
De verkiezingen zijn een perfecte starter voor een project waarbij veel leerdomeinen aan bod komen: taal, beeldende opvoeding, media, wero en wiskunde.
- Verdeel de klas in vier of vijf groepen.
- Elke groep bedenkt een leuke naam voor een partij die niet bestaat. Een goede naam kan een afkorting zijn, maar dit hoeft niet.
- Elke groep bedenkt een slogan voor hun partij.
- Elke groep ontwerp een logo voor hun partij.
- De groepen schrijven een partijplan uit met als doel wat zij zouden veranderen aan de school: langere speeltijden, geen huiswerk, meer computers, ....
- Elke partij kiest een voorzitter.
- Elke partij maakt een kort partijfilmpje. Ze kunnen hiervoor tablets gebruiken als die aanwezig zijn op school.
- De voorzitters worden tegenover elkaar gezet in enkele spreekrondes en de gesprekken wordt gemodereerd door verschillende leerlingen. Vooraf kan je zo'n gesprek bekijken tussen echte voorzitters.
- Elke partij ontwerp een affiche met daarop hun logo en slogan.
- Hou een elektronische stemming met de computer. De hele school kan hier eventueel aan deelnemen. De partijen kunnen in samenwerking met leerlingen van de derde graad een eenvoudige website maken, waarop het partijprogramma staat, het publiciteitsfilmpje, logo, slogan, voorstelling van de kandidaten, ...
De stemming kan je makelijk uitvoeren met Prowise Connect. Onderstaande screencast legt je haarfijn uit hoe je dit doet. - De resultaten worden achteraf vergeleken en besproken: Stel dat er 12 zetels zijn te verdelen, hoeveel zetels krijgt de winnaar? De verliezer? Welke coalities kunnen er gevormd worden? ...
Ik heb dit ooit als een projectstage uitgewerkt 34 jaar geleden. Er bestonden toen nog geen computers en tablets, jammer want die waren echt een meerwaarde geweest.