Gebouwd met Drupal

JufYvon

 

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator op rust.  Ik ben nog steeds verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

QR-code

 

class="statcounter"> href="http://www.statcounter.com/drupal/"
target="_blank"> src="http://c.statcounter.com/3185000/0/ef99cd2f/0/"
alt="drupal analytics" >

O5

Gisteren was ik dus aanwezig bij de geboorte van O5 in Living Tomorrow te Vilvoorde.  Wat ben ik blij mijn werkverkeer met de fiets te kunnen doen, ook al ben ik vaak gepakt en gezakt.  Twee uur en een half heb ik gereden over 106 km.  Maar nog net op tijd kon ik bij de verwelkoming zijn om 9u30.  O5 staat voor een overlegplatform tussen overheid, onderwijs, ouders, onderzoek en ondernemingen.  Het was een initiatief, vermoed ik van Microsoft, want tijdens de speeches in de voormiddag was Microsoft nadrukkelijk aanwezig.  Het was de bedoeling om een memorandum in een tafelgesprek te bespreken, toe te lichten en besluiten te trekken.  Vooraf waren er enkele gastsprekers.  Jacques Denies van het School Technology Innovation Center (lees Microsoft) stelde er enkele buitenlandse projecten voor.  Michal Kögelen, één van de General Managers bij Microsoft, deed uit de doeken, waarom ICT in het onderwijs zo belangrijk is. Hij deed dit aan de hand van cijfermateriaal dat mij niet onbekend voorkwam.  Zijn presentatie heb ik op het net terug gevonden.  Daarna was Stijn Derache aan de beurt van Intel die ons kwam vertellen over het Magellan Project, waarbij duizenden netbooks tegen gunstige voorwaarden de basisscholen bereikten in Portugal.  Het bracht een revolutie te weeg in het onderwijs voor de gelukkigen die van dit project konden genieten.  Ten slotte zette Jan Decraemer, adjunct van de directeur departement Onderwijs, de krijtlijnen uit die men in de toekomst "zou" willen trekken.

Na deze voorstelling was er een rondetafelgesprek waarbij het memorandum werd bediscussieerd.  Na de lunch was er een panelgesprek met vier politieke partijen.  Lijst Dedecker en OpenVLD waren afwezig, wat genoeg zegt over hun visie over ICT in het onderwijs. Daarna was er een verslag van het memorandum door de penhouder (één of andere professor sociologie).  De receptie achteraf ben ik snel ontvlucht om de spits voor te zijn op de autostrade.

Ik vond het zeker een geslaagd congres, vooral de voormiddag was heel verrijkend.

Conclusies zijn er snel te trekken:

1) Iedereen vindt ICT belangrijk en er is nog veel werk aan de winkel
2) Er is nood aan modern materiaal in de scholen
3) Sommigen vonden gekleurd geld voor ICT noodzakelijk, anderen vonden dat die keuze bij de scholen zelf moet liggen
4) Er is veel geld nodig, maar er is er geen, dus zullen we verder moeten roeien met de riemen die we hebben
5) Er is nog een grote kloof tussen de visie ivm ICT en de praktijk
6) De lerarenopleiding ligt aan de bron van vernieuwingen in het onderwijs
7) ICT integreren vraagt een andere manier van lesgeven
8) ICT is geen vak, maar een middel

Wat mij het meest is bijgebleven is het volgend verhaaltje:

Een man wordt na 100 jaar slaap wakker in de 21ste eeuw en is verbaasd over wat hij tegenkomt. Mannen en vrouwen lopen rond, pratend tegen kleine elektronische kastjes. Jonge mensen zitten thuis op de bank terwijl ze mini-poppetjes laten bewegen op een soort scherm. Oude mensen blijven langer leven door kastjes in hun borst, met plastieken heupen en slangetjes in hun neus. Overal waar de man komt valt hij achterover van verbazing. Uiteindelijk komt hij bij een school, en de man weet direct waar hij is. "Dit is een school", zegt hij, "Dit hadden we in 1909 ook al. Alleen zijn de zwarte borden nu wit".

Men heeft beloofd om alle materiaal op het net te zetten. Ik zal dit in mijn blog opnemen als het zover is. Jammer dat ik het huis van de toekomst zelf niet heb kunnen bezoeken.

Reactie toevoegen

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag voorkomt spam als reactie. Sorry voor het ongemak.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.