Gebouwd met Drupal

JufYvon

 

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator op rust.  Ik ben nog steeds verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

QR-code

 

class="statcounter"> href="http://www.statcounter.com/drupal/"
target="_blank"> src="http://c.statcounter.com/3185000/0/ef99cd2f/0/"
alt="drupal analytics" >

ICT in het onderwijs in de krant

Gisteren stonden er drie artikels over ICT in het onderwijs in de Standaard tussen de regeringscrisis en de pedofiele priesters.

Ik licht er graag enkele zinnen uit die me de wenkbrauwen deden fronsen:

Slechts 1,7 procent van de leerlingen uit de basisschool zegt dagelijks een computer te gebruiken in de klas, in het middelbaar is dat 3,4 procent. Ook de leerkrachten geven aan dat ze zelden computers gebruiken om les mee te geven. 

Bovendien wijst de ICT-monitor ook uit dat de ICT-infrastructuur in Vlaamse scholen vaak te wensen over laat. Zo is 50 procent van de computers in het lager onderwijs ouder dan vier jaar en wordt maar 40 procent van de computers in de basisschool nieuw aangekocht. 

‘De rol en impact van de lerarenopleiding is op dit moment niet duidelijk. We weten niet hoe de lerarenopleidingen het didactisch ICT-gebruik aan hun studenten aanleren en evenmin hoe de lectoren ICT-gebruik zelf in de lessen integreren.'

Het probleem is gedeeltelijk te wijten aan een slechte infrastructuur in de scholen, maar ook aan koudwatervrees bij leerkrachten. 

Het onderzoek werd gevoerd in het schooljaar 2007 - 2008.  Mijn bedenkingen zijn de volgende:

Voor mijn scholen ligt het aantal gebruikers hoger dan 1,7 %,  maar als de computer gebruikt wordt, dan is het vooral voor inoefenen van leerstof, zelden voor de andere eindtermen.  De computerklas wordt ook vaak gebruikt als projectielokaal.  Sommige leerkrachten gebruiken liever de computer in de klas met de leerlingen dan naar de computerklas te trekken en ik kan ze daarin geen ongelijk geven.  Het vraagt heel wat moed en organisatie om met al je leerlingen naar de computerklas te trekken en daarom doet men het liever niet dan wel.  Elke leerkracht is blij als ze samen met de ICT-coördinator in de computerklas mogen vertoeven, maar op het ogenblik dan je als ICT-coördinator hen los laat, zijn er velen die het niet meer zien zitten.

 

 

Reactie toevoegen

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag voorkomt spam als reactie. Sorry voor het ongemak.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.