Gebouwd met Drupal

JufYvon

 

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator op rust.  Ik ben nog steeds verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

QR-code

 

class="statcounter"> href="http://www.statcounter.com/drupal/"
target="_blank"> src="http://c.statcounter.com/3185000/0/ef99cd2f/0/"
alt="drupal analytics" >

Leren programmeren zonder computer

Afbeeldingsresultaat voor programming without computer

In de Standaard stond gisteren een opiniestuk van enkele knappe bollen die ijverden dat programmeren zou opgenomen worden bij de eindtermen, zowel in het basis- als in het secundair onderwijs.  Ik deel deze opinie en zet dit al jaren in de praktijk om.  Vroeger door het aanleren van LOGO, nu maak ik vooral gebruik van code.org

Maar je hebt zelfs geen computer nodig om bepaalde vaardigheden aan te leren.  Bekijk maar eens volgende YouTube-filmpjes.

Het eerste filmpje legt de basis uit van het binair stelsel en welke leuke opdrachten je hiermee kan doen.

Het tweede filmpje toont een truk, zonder die uit te leggen.  Het heeft te maken met het opsporen van fouten.

Het laatste filmpje tenslotte toont een schitterende manier om getallen te sorteren van klein naar groot, eigenlijk op de wijze waarop dit gebeurt bij programmeren.

Al deze activiteiten zijn te vinden in het boek CSunplugged.  Op de website van CSunplugged staat trouwens nog veel meer om te ontdekken om kinderen in contact te brengen met computervaardigheden zonder gebruik van een computer.

Om te eindigen nog een leuke activiteit die ik hoorde in een podcast van Tech45.  Breng naar school een boterham, een pot choco en een mes mee.   Laat de leerlingen alle stappen opschrijven die jij moet zetten om een boterham met choco te kunnen eten.  Dit wordt een heel gedetailleerde lijst: 

  1. Open de pot choco.
  2. Leg je boterham voor jou.
  3. Neem een mes.
  4. Strijk met het mes in de chocopot zodat er choco aan het mes hangt.
  5. .....

Doel van deze oefening is om de leerlingen te laten inzien dat je bij programmeren elke stap moet vastleggen of dat een programma anders niet werkt.

 

 

Reactie toevoegen

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag voorkomt spam als reactie. Sorry voor het ongemak.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.