Gebouwd met Drupal

JufYvon

 

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator op rust.  Ik ben nog steeds verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

QR-code

 

class="statcounter"> href="http://www.statcounter.com/drupal/"
target="_blank"> src="http://c.statcounter.com/3185000/0/ef99cd2f/0/"
alt="drupal analytics" >

Leerlingen leren zoeken op het internet

Ik kreeg deze week volgende vraag binnen: 

Ik heb gemerkt dat het voor de kinderen van het derde leerjaar moeilijk is om gericht naar informatie te zoeken in google. Hebben jullie tips hoe ik dat kan aanpakken?

 

Zoeken op het internet met kinderen is een zinvolle activiteit.  Daarom heb ik een quiz gemaakt met Kahoot.  De leerlingen krijgen per vraag één minuut de tijd om het antwoord op te zoeken.  

Het onderwijsgesprek achteraf is belangrijker dan de quiz:

  1. Leer het gebruik van sleutelwoorden aan i.p.v. de vraag in te tikken.  Hoe meer sleutelwoorden, hoe beter het antwoord zal zijn.

  2. Leer leerlingen ook zoeken met afbeeldingen.

  3. Toon hoe je zoekt in Nederlandse teksten.

  4. Ook de verkeerde antwoorden in de quiz kunnen een uitnodiging zijn voor een zoekopdracht.

  5. Google is heel rijk geworden met zijn zoekmachine.  Leg aan de leerlingen uit hoe dit kan (gerichte reclames sturen op basis van zoekopdrachten)  Er bestaat ook een zuivere zoekmachine: duckduckgo.com   maar die is wel niet zo goed als Google.

 

Je kan Kahoot als leerkracht gebruiken zonder in te loggen:

 

  1. Open de link van de quiz.

  2. Kies rechts voor Play as guest

  3. Klik op Continue as a guest.  Je zal later geen rapport kunnen opvragen, maar zo erg is dat niet.

  4. Kies voor Classic.  Elke leerling of groepje voert de antwoorden in op een tablet of PC?

  5. Bekijk eventueel ook de instellingen.  Die staan standaard allemaal op OFF.

  6. Eerste wordt een Game Pin aangemaakt:


     

  7. Leerlingen loggen in op kahoot.it  

  8. Ze geven de Game PIN in en hun voornaam.

Als iedereen is aangemeld, start je de quiz via de knop Start.
 

Reactie toevoegen

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag voorkomt spam als reactie. Sorry voor het ongemak.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.