Gebouwd met Drupal

JufYvon

 

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator op rust.  Ik ben nog steeds verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

QR-code

 

class="statcounter"> href="http://www.statcounter.com/drupal/"
target="_blank"> src="http://c.statcounter.com/3185000/0/ef99cd2f/0/"
alt="drupal analytics" >

Reactie toevoegen

Programmeren met kinderen

Gisteren volgde ik een interessante navorming over Kodu, een sessie gegeven door Bram Faems.  Kodu is een objectgeoriënteerde programmeertaal voor kinderen, die zeer grafisch werkt zonder code. Kodu is de naam van een robotje dat je in een zelf te construeren land dropt.  Je voegt voorwerpen toe als appels, andere robots, water, bergen.  Doel is om een eigen spel te ont-werpen/wikkelen.  

Kodu oogt en oort heel mooi, maar vraagt wel een krachtige PC.  Het is Engelstalig, maar je kan het ook in het Nederlands gebruiken. Het is bovenal gratis, dus scholen die iets zoeken voor kinderen die een uitdaging nodig hebben, krijgen met Kodu  interessant werkmateriaal in handen.  

Ik vond op het internet een interessante website helemaal gewijd aan Kodu.  Op Youtube zijn ook informatieve video's te bekijken.  Je ziet er hieronder één van. 

Programmeren is voor knappe kinderen een uitdaging.  Ze leren creatief omgaan met de middelen die ze krijgen en oplossingen te bedenken voor problemen die voortdurend opduiken. Zelf geef ik jaarlijks een cursus LOGO aan mijn leerlingen van het zesde leerjaar.

Naast KODU bestaat er ook Etoys als programmeertaal voor kinderen.  Het oogt niet zo fris als KODU, maar je kan er ook leuke zaken mee programmeren.  Ik durf te stellen dat je met Etoys nog creatiever kan werken, want je kan je eigen objecten tekenen waarmee je iets wilt doet.

KODU, Logo en Etoys vraagt van de leerkracht de nodige voorbereiding om de programmeertaal onder de knie te krijgen.  Wie de eerste programmeerstappen met zijn kinderen wil zetten zonder voorbereiding, moet Lichtrobot eens proberen.  Je hoeft niet te investeren in het dure Mindstorms van LEGO, maar de kinderen leren toch reeds met functies werken op een heel basic niveau.

Zitten er kinderen in jouw klas die zich vaak vervelen, dan heb je met KODU, Logo en Etoys gratis oefenmateriaal in handen, waarmee deze kinderen voor uren uitgedaagd worden om hun grenzen te verleggen en vaak zijn het die leerlingen die later helpen om de wereld te veranderen en hopelijk te verbeteren.

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag voorkomt spam als reactie. Sorry voor het ongemak.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.