Gebouwd met Drupal

JufYvon

 

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator op rust.  Ik ben nog steeds verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

QR-code

 

class="statcounter"> href="http://www.statcounter.com/drupal/"
target="_blank"> src="http://c.statcounter.com/3185000/0/ef99cd2f/0/"
alt="drupal analytics" >

Reactie toevoegen

Daniel Tammet

Ik las deze morgen (iets wat ik zelden doe, maar op donderdag 'begin' ik pas om 9u) een interessant artikel over Daniel Tammet.  Tammet is een 29-jarige Brit die door een epilepsieaanval als kleuter autistisch werd, maar ook een savant.  Een savant is een autist met bijzondere gaven.  Iedereen kent wel de film Rainman waarin Dustin Hofman een savant speelt.

Volgens Tammet staan we aan een scharnierpunt in de evolutie van de kennis van ons brein en dat zal grote gevolgen hebben voor onze maatschappij.  Wat me het meest verwonderde was, dat hij voorspelde dat ons onderwijs grondig zou veranderen.  We zijn volgens Tammet al decinnia verkeerd bezig met onderwijzen. Kleuters leren op drie jaar een taal bijna perfect spreken, zonder dat het grammaticaregels moet leren.  Een kleuter leert intuïtief, maar verleert dit door ons huidig onderwijs. Tammet gaf zelf een mooi voorbeeld van intuïtief denken:

Elke taal heeft zijn eigen logica, maar het is een andere logica dan de grammatica uit de boeken. Bijna alle Engelse woorden die beginnen met gl-, hebben met licht of glans te maken: glimmer, glow, glamour, glory. Alles wat met een b- begint is vaak rond: ball, balioon, button, bubble. En in het Nederlands zie je hetzelfde: alle woorden beginnend met kn- hebben een 'rond' karakter.  Hoe vertaal je garlic? Knoflook. Is toch klein en rond. En dan button, knoop. Bud, knop van een bloem.

En misschien is dat wel de manier waarop jij als peuter Nederlands hebt geleerd: met onbewuste patronen in je hoofd. Een manier van instinctief leren die je later hebt af geleerd. Wat eigenlijk een schande is, want zo is je een instrument afgenomen waarmee je makkelijk andere talen onder de knie krijgt.

Op de website van HUMO kan je een documentaire bekijken over Daniel Tammet.

Ik ben ervan overtuigd dat lesgeven met ICT ook bijdraagt tot dit intuïtief denken.  De leerlingen zijn om te beginnen heel gemotiveerd, een basis voor goed onderwijs.  Daarnaast zijn ze vaak met verschillende vaardigheden gelijktijdig bezig: begrijpend lezen, beeldende vorming, wiskundig denken, taalbeschouwing.  Daarbij komt nog dat ze deze activiteiten ook koppelen aan een fysische eigenschap: met de muis moeten ze klikken en slepen.  Leren is volgens mij alle delen van de hersenen actief betrekken en met ICT is dit  beter mogelijk dan op een klassieke manier.

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag voorkomt spam als reactie. Sorry voor het ongemak.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.