Gebouwd met Drupal

JufYvon

 

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator op rust.  Ik ben nog steeds verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

QR-code

 

class="statcounter"> href="http://www.statcounter.com/drupal/"
target="_blank"> src="http://c.statcounter.com/3185000/0/ef99cd2f/0/"
alt="drupal analytics" >

Reactie toevoegen

Lerarenopleiding

Vandaag was het infodag in de lerarenopleiding van de Arteveldehogeschool in Gent. Mijn jongste, Bieke, twijfelt nog tussen kleuter- en lager onderwijs.  Wij hebben daarom beide instellingen bezocht.  Persoonlijk zou ik liever hebben dat ze in mijn voetsporen treedt, omdat ze veel talenten heeft die in het lagere kunnen ingezet worden.   Maar als ze kiest om met kleine kinderen te werken, dan zal ik die keuze natuurlijk respecteren.   Ik maakte vandaag trouwens nog eens de bedenking dat men in het kleuteronderwijs toch veel vernieuwender bezig is dan in het lager onderwijs.  Ik stel dat ook vast in mijn scholen.  Elke klas is ingericht in allerlei hoeken.  De kleuters hotsten van her naar daar en blijkbaar zijn alle kleuters positief bezig.  Kleuterleerkrachten leiden veel minder dan leerkrachten in het lager onderwijs.  Een aantal vernieuwingen stromen langzaam door naar de eerste graad, maar het frontaal lesgeven is toch nog steeds sterk aanwezig in ons lager onderwijs.

Ik kwam er ook Geert Kraeye tegen die verantwoordelijk is voor ICT in de lerarenopleiding.  We hadden het over de snelle groei van de digitale borden in de klas.  Blijkbaar delen we dezelfde mening hierover.  Wordt er niet teveel geïnvesteerd in zo'n digitale borden in plaats van in laptops?  De uitgeverijen springen gretig in op de markt van digitale borden, door gesneden brood aan te bieden.  Geert stelde vast dat veel leerkrachten nog zelden eigen lessen maken, maar altijd gebruik maken van voorgekauwde uitgaven.  Ik stel ook vast dat men nu overal nieuwe weromethodes vergelijkt om dan veel geld uit te geven aan een bepaalde methode.  Ik heb 15 jaar in het tweede leerjaar gestaan, zonder één methode.  Ik verzorg twee uren wero op maandagnamiddag, gekoppeld aan ICT.  Ik heb geen methode nodig.  Ik begrijp wel dat er een leerlijn moet zijn, maar daar heb je toch geen dure methode voor nodig.

Als ons onderwijs ter plaatste trappelt, dan komt dit onder andere omdat leerkrachten niet meer creatief kunnen zijn.  Ik zag in de kleuteropleiding een zaklamp liggen die gebruik wordt voor een lesje technologische opvoeding met kleuters.  Wat is daar allemaal niet mee mogelijk in de lagere scholen:  zelf een zaklamp maken, batterijen vergelijken, lampen vergelijken, morsecode aanleren, schimmenspel,  op tocht in de kelders van de school (als die er zijn), ...

Ik kon gisteren ook de laptops ophalen die ik besteld had: €500 voor een nieuwe laptop, 15,5 inch scherm met numeriek klavier, webcam, vista en dit alles van een gerenommeerd merk.  Ik ben altijd een voorstander geweest van het gebruik van laptops, de prijs is nu zeker geen bezwaar meer. 

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag voorkomt spam als reactie. Sorry voor het ongemak.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.